The paper has the purpose of suggesting, in the framework of the corporeal turn in the international historical-education research, an analysis of the progressive development of an interior self-regulation in the «seconde enfance» promoted through some activities of hygienic care and corporeal education described in three handbooks for the infant schools published, respectively, from 1823 to 1833, by Samuel Wilderspin in Great Britain, Ferrante Aporti in the Kingdom of Lombardy-Venetia (Northern Italy) and Jean-Denys Cochin in France. There is the presence of a common educational model, influenced by Robert Owen’s thought, and characterized by an idea of full education (physical, intellectual, and moral), aimed at the behavioral and emotional self-regulation of the children, as a first step of the wider process of lower-class people’s civilization in modern society.
L’articolo intende proporre, nell’ambito del corporeal turn nella ricerca storico-educativa internazionale, un’analisi del progressivo sviluppo di processi di disciplinamento interiore nella «seconda infanzia», promossi attraverso attività di cura igienica e educazione del corpo descritte in tre manuali per le scuole infantili, pubblicati, rispettivamente, fra il 1823 e il 1833 da Samuel Wilderspin in Gran Bretagna, Ferrante Aporti nel Regno Lombardo Veneto (Nord Italia) e Jean-Denys Cochin in Francia. Emerge la presenza di un modello pedagogico comune, influenzato dal pensiero di Robert Owen, e caratterizzato da un ideale di educazione unitaria (fisica, intellettuale e morale), finalizzata all’autoregolazione comportamentale ed emotiva dei più piccoli, quale primo passo di un più ampio processo di civilizzazione delle classi popolari nella società moderna.
(2022). Il disciplinamento interiore fra cura e educazione del corpo. Il caso di tre manuali per le scuole infantili nei primi decenni dell’Ottocento [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/209088
Il disciplinamento interiore fra cura e educazione del corpo. Il caso di tre manuali per le scuole infantili nei primi decenni dell’Ottocento
Scaglia, Evelina
2022-03-01
Abstract
The paper has the purpose of suggesting, in the framework of the corporeal turn in the international historical-education research, an analysis of the progressive development of an interior self-regulation in the «seconde enfance» promoted through some activities of hygienic care and corporeal education described in three handbooks for the infant schools published, respectively, from 1823 to 1833, by Samuel Wilderspin in Great Britain, Ferrante Aporti in the Kingdom of Lombardy-Venetia (Northern Italy) and Jean-Denys Cochin in France. There is the presence of a common educational model, influenced by Robert Owen’s thought, and characterized by an idea of full education (physical, intellectual, and moral), aimed at the behavioral and emotional self-regulation of the children, as a first step of the wider process of lower-class people’s civilization in modern society.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
2022 Scaglia corpo e disciplinamento.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
301.64 kB
Formato
Adobe PDF
|
301.64 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo