School autonomy and collegiate leadership models. Current events and pedagogical perspectives. In recent years, there has been a profound and complex restructuring of school institutions, where school leadership and educational leadership processes have become increasingly central. The article presents the model of distributed leadership as an interpretative key through which to begin a reflection on the role of the school leader and the challenges related to its pedagogical and relational function. The paper will also present the challenges related to the implementation of this model within the school community, together with the potential distortions that hinder the development of collegial and participatory styles of school life.
Negli ultimi anni si è assistito ad una profonda e complessa ristrutturazione in senso autonomistico delle istituzioni scolastiche in cui la dirigenza scolastica e i processi di leadership educativa hanno assunto un rilievo sempre più centrale. L’articolo presenta il modello della leadership distribuita quale chiave interpretativa attraverso cui avviare una riflessione sul ruolo della professionalità del leader scolastico e sulle sfide che riguardano la sua funzione pedagogica e relazionale. Verranno presentate, inoltre, le future sfide legate all’attuazione di tale modello all’interno della comunità scolastica, insieme alle possibili distorsioni che ostacolano lo sviluppo di stili collegiali e partecipativi della vita scolastica. Parole chiave: leadership distribuita; leadership educativa; dirigenti scolastici; Italia; riforma scolastica.
(2020). Autonomia scolastica e modelli collegiali di leadership. Attualità e prospettive pedagogiche [journal article - articolo]. In QUALEDUCAZIONE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/212949
Autonomia scolastica e modelli collegiali di leadership. Attualità e prospettive pedagogiche
Barattucci, Massimiliano
2020-05-01
Abstract
School autonomy and collegiate leadership models. Current events and pedagogical perspectives. In recent years, there has been a profound and complex restructuring of school institutions, where school leadership and educational leadership processes have become increasingly central. The article presents the model of distributed leadership as an interpretative key through which to begin a reflection on the role of the school leader and the challenges related to its pedagogical and relational function. The paper will also present the challenges related to the implementation of this model within the school community, together with the potential distortions that hinder the development of collegial and participatory styles of school life.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Imp_Quale_98(1).pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
2.06 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.06 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo