This chapter has been designed taking into consideration two needs, the first relating to the content to be transmitted and the second relating to the transmission methods. More precisely, with regard to the first requirement, the objective is to introduce an audience of beginner students of linguistics to the field of pragmatics (language in use, context, speech acts, politeness). At the same time, we intend to transmit this knowledge by stimulating the reflection and involvement of the students in the classroom; that is, it aims to encourage students to bring out some of the pragmatic knowledge they possess as users of (at least) one language, knowledge they are not likely to be aware of. Students’ engagement aims to counter the scant interest in the basics of general linguistics that learners often complain about.
Il capitolo è stato progettato tenendo in considerazione due esigenze, la prima relativa al contenuto da trasmettere e la seconda riferita alle modalità di trasmissione: più precisamente, riguardo alla prima esigenza l’obiettivo è quello di introdurre alla pragmatica, nell’arco temporale necessariamente breve di un singolo evento didattico, un pubblico di studenti principianti di linguistica. Contemporaneamente, si intende trasmettere queste conoscenze stimolando la riflessione e la partecipazione del pubblico in aula; ci si prefigge cioè di incoraggiare gli studenti a far emergere alcune delle competenze pragmatiche che essi possiedono in quanto utenti di (almeno) una lingua, competenze di cui verosimilmente non sono consapevoli. Il coinvolgimento del pubblico mira a contrastare il limitato interesse per le nozioni di base di Linguistica generale che spesso i discenti lamentano.
(2022). La pragmatica linguistica nell'interazione . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/223450
La pragmatica linguistica nell'interazione
Valentini, Ada
2022-01-01
Abstract
This chapter has been designed taking into consideration two needs, the first relating to the content to be transmitted and the second relating to the transmission methods. More precisely, with regard to the first requirement, the objective is to introduce an audience of beginner students of linguistics to the field of pragmatics (language in use, context, speech acts, politeness). At the same time, we intend to transmit this knowledge by stimulating the reflection and involvement of the students in the classroom; that is, it aims to encourage students to bring out some of the pragmatic knowledge they possess as users of (at least) one language, knowledge they are not likely to be aware of. Students’ engagement aims to counter the scant interest in the basics of general linguistics that learners often complain about.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Valentini_22_in_Zuin_Sidraschi.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
6.27 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.27 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo