The article aims to circumscribe an otherwise very broad historical-methodological de- finition: in the wake of the Dante’s exegesis by Saverio Bellomo, this essay is interested in dealing with the metaletterary filigrees that concern Dante’s references to his own poetry before the Commedia; moreover, these ‘autobiographical’ occurrences need to be conside- red from a unitary perspective, assuming that in them the Alighieri lays down the plot of his own story as a poet up to the landing of the Commedia, which subsumes that story and deals with it. A Tuscan-Florentine angle of the investigation will emerge, careful to em- phasize the civilizing function of the illustrious vernacular through which Dante’s poetry will return to Florence after the recapitulation of the Commedia and the ethical rise, which, culminating in the Paradiso, led it to become saving theology.
L’articolo ambisce a circoscrivere una definizione storico-metodologica altrimenti am- plissima: nel solco dell’esegesi dantesca di Saverio Bellomo, le filigrane metaletterarie che interessa trattare riguardano i riferimenti di Dante alla propria poesia prima della Commedia e queste occorrenze ‘autobiografiche’ si vogliono considerare da una prospettiva unitaria, assumendo che in esse l’Alighieri deponga la trama della propria storia di poeta fino all’ap- prodo della Commedia, che sussume quella storia e con essa fa i conti. Emergerà un’ango- lazione tosco-fiorentina dell’indagine, attenta alla funzione civilizzatrice del volgare illustre mediante cui la poesia di Dante ritornerà a Firenze dopo la ricapitolazione della Commedia e l’ascesa etica, che, culminata nel Paradiso, l’ha condotta a farsi teologia salvifica.
(2022). Dante come personaggio-poeta fiorentino. Filigrane metaletterarie nella "Commedia" [journal article - articolo]. In L'ALIGHIERI. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/229469
Dante come personaggio-poeta fiorentino. Filigrane metaletterarie nella "Commedia"
Lombardo, Luca
2022-01-01
Abstract
The article aims to circumscribe an otherwise very broad historical-methodological de- finition: in the wake of the Dante’s exegesis by Saverio Bellomo, this essay is interested in dealing with the metaletterary filigrees that concern Dante’s references to his own poetry before the Commedia; moreover, these ‘autobiographical’ occurrences need to be conside- red from a unitary perspective, assuming that in them the Alighieri lays down the plot of his own story as a poet up to the landing of the Commedia, which subsumes that story and deals with it. A Tuscan-Florentine angle of the investigation will emerge, careful to em- phasize the civilizing function of the illustrious vernacular through which Dante’s poetry will return to Florence after the recapitulation of the Commedia and the ethical rise, which, culminating in the Paradiso, led it to become saving theology.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
2022_DichiarazioneAttoConvegno_Rivista.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
non applicabile
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
92.67 kB
Formato
Adobe PDF
|
92.67 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
ESTRATTI ALIGHIERI 60_LOMBARDO.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
100.19 kB
Formato
Adobe PDF
|
100.19 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo