Heidegger, Lukács and Heller confronted the “crisis” of Modernity already at the beginning of their own paths of thinking and asked how to address it. Lukács did never completely lose faith in politics, whereas Heidegger and Heller only briefly leant on a party to direct the course of history. Heidegger and Lukács described modern life as an “unowned” existence occasioned by the metaphysics’ “forgetfulness of Being” and the “reification of consciousness” in the late capitalism respectively. Whilst Heidegger entrusted the task of preparing a “turning” to the thinking of the truth of Being and Lukács assigned materialistic dialectic to undertake a revolution, Heller worked out an ethics of responsibility that can both keep under control the modernity’s “dark side” and make again fruitful in today’s multicultural society the main achievement of the modern age, that is, freedom.

Heidegger, Lukács and Heller si sono confrontati con la “crisi” della modernità e si sono interrogati sulla possibilità di superarla sin dall’inizio del loro cammino di pensiero. Mentre Lukács non perse mai la sua fede nella politica, Heidegger e Heller credettero solo per breve tempo che essa potesse influenzare il corso della storia. Heidegger e Lukács hanno descritto la vita moderna come una forma di esistenza “inautentica” occasionata rispettivamente dall’“oblio dell’essere” e dalla “reificazione della coscienza” nel tardo capitalismo. Se Heidegger ha affidato il compito di preparare una “svolta” al pensiero della verità dell’essere, e Lukács ha incaricato la dialettica materialistica di intraprendere una rivoluzione, Heller ha elaborato un’etica della responsabilità in grado di tenere sotto controllo la “parte oscura” della modernità e rendere di nuovo feconda, nell’odierna società multietnica, la principale conquista dell’epoca moderna: la libertà.

(2022). Die Moderne zwischen Uneigentlichkeit und Eigentlichkeit. Heidegger, Lukács, Heller [journal article - articolo]. In HEIDEGGER STUDIES. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/234089

Die Moderne zwischen Uneigentlichkeit und Eigentlichkeit. Heidegger, Lukács, Heller

Marafioti, Rosa Maria
2022-01-01

Abstract

Heidegger, Lukács and Heller si sono confrontati con la “crisi” della modernità e si sono interrogati sulla possibilità di superarla sin dall’inizio del loro cammino di pensiero. Mentre Lukács non perse mai la sua fede nella politica, Heidegger e Heller credettero solo per breve tempo che essa potesse influenzare il corso della storia. Heidegger e Lukács hanno descritto la vita moderna come una forma di esistenza “inautentica” occasionata rispettivamente dall’“oblio dell’essere” e dalla “reificazione della coscienza” nel tardo capitalismo. Se Heidegger ha affidato il compito di preparare una “svolta” al pensiero della verità dell’essere, e Lukács ha incaricato la dialettica materialistica di intraprendere una rivoluzione, Heller ha elaborato un’etica della responsabilità in grado di tenere sotto controllo la “parte oscura” della modernità e rendere di nuovo feconda, nell’odierna società multietnica, la principale conquista dell’epoca moderna: la libertà.
articolo
Heidegger, Lukács and Heller confronted the “crisis” of Modernity already at the beginning of their own paths of thinking and asked how to address it. Lukács did never completely lose faith in politics, whereas Heidegger and Heller only briefly leant on a party to direct the course of history. Heidegger and Lukács described modern life as an “unowned” existence occasioned by the metaphysics’ “forgetfulness of Being” and the “reification of consciousness” in the late capitalism respectively. Whilst Heidegger entrusted the task of preparing a “turning” to the thinking of the truth of Being and Lukács assigned materialistic dialectic to undertake a revolution, Heller worked out an ethics of responsibility that can both keep under control the modernity’s “dark side” and make again fruitful in today’s multicultural society the main achievement of the modern age, that is, freedom.
Heidegger, Lukács und Heller setzten sich mit der „Krise“ der Modernität bereits am Anfang ihres eigenen Denkweges auseinander und fragten nach der Möglichkeit ihrer Bewältigung. Während Lukács das Vertrauen in die Politik nie völlig aufgab, stützten sich Heidegger und Heller nur kurze Zeit je auf eine Partei mit dem Ziel, den Lauf der Geschichte zu lenken. Heidegger und Lukács beschrieben das Leben der Modernen als eine „uneigentliche“ Existenzweise, die von der Seinsvergessenheit der Metaphysik bzw. von der „Verdinglichung des Bewusstseins“ im Spätkapitalismus veranlasst wurde. Wenn Heidegger dem Denken der Wahrheit des Seins die Aufgabe der Vorbereitung einer „Kehre“ zusprach und Lukács die materialistische Dialektik mit der Revolution beauftragte, entwickelte Heller eine Verantwortungsethik, die die „dunkle Seite“ der Modernität unter Kontrolle zu halten vermag und die Haupterrungenschaft der Neuzeit, die Freiheit, in der heutigen multikulturellen Gesellschaft erneut fruchtbar machen kann.
Marafioti, Rosa Maria
(2022). Die Moderne zwischen Uneigentlichkeit und Eigentlichkeit. Heidegger, Lukács, Heller [journal article - articolo]. In HEIDEGGER STUDIES. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/234089
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