Focusing on Jennifer Egan’s Manhattan Beach, the article analyzes the role of the sea and water in general – both as metaphors and physical elements - in defining a deep movement that allows the writer to tackle many stereotypical representations of the American civil society and the military environment during the Thirties and Forties. In following the link between the protagonist’s female gaze and the constant presence of the sea as a constitutive element of the novel, we’ll see, in thematic terms, how this work offers a new perspective to look at the New York City during wartime as well as to the maritime literary tradition itself; while, in theoretical terms, it presents the reader with a frictional effect with respect to the category of historical novel and provides instead a potential counter-history

Concentrandosi sul romanzo Manhattan Beach di Jennifer Egan l’articolo analizza i modi in cui il mare e l’acqua più in generale – intesi sia come metafora sia come elementi fisici – delineano nella narrazione un movimento di costante approfondimento che permette alla scrittrice di affrontare molti stereotipi legati alla rappresentazione degli ambienti militari e della società americana degli anni Trenta e Quaranta. Nel seguire il nesso tra lo sguardo femminile della protagonista e la presenza del mare come elemento costitutivo del romanzo, da un punto di vista tematico ci si soffermerà sull’apertura di una prospettiva nuova per guardare alla città di New York nel periodo bellico e alla tradizione della letteratura di mare, mentre da un punto di vista teorico si vedrà come l’intera narrazione produca un effetto di attrito rispetto alla categoria del romanzo storico in cui è inquadrata, aprendo invece a una forma di contro-storia.

(2022). Il mare come struttura in Manhattan Beach di Jennifer Egan [journal article - articolo]. In TICONTRE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/235485

Il mare come struttura in Manhattan Beach di Jennifer Egan

Pitozzi, Andrea
2022-01-01

Abstract

Focusing on Jennifer Egan’s Manhattan Beach, the article analyzes the role of the sea and water in general – both as metaphors and physical elements - in defining a deep movement that allows the writer to tackle many stereotypical representations of the American civil society and the military environment during the Thirties and Forties. In following the link between the protagonist’s female gaze and the constant presence of the sea as a constitutive element of the novel, we’ll see, in thematic terms, how this work offers a new perspective to look at the New York City during wartime as well as to the maritime literary tradition itself; while, in theoretical terms, it presents the reader with a frictional effect with respect to the category of historical novel and provides instead a potential counter-history
articolo
2022
Concentrandosi sul romanzo Manhattan Beach di Jennifer Egan l’articolo analizza i modi in cui il mare e l’acqua più in generale – intesi sia come metafora sia come elementi fisici – delineano nella narrazione un movimento di costante approfondimento che permette alla scrittrice di affrontare molti stereotipi legati alla rappresentazione degli ambienti militari e della società americana degli anni Trenta e Quaranta. Nel seguire il nesso tra lo sguardo femminile della protagonista e la presenza del mare come elemento costitutivo del romanzo, da un punto di vista tematico ci si soffermerà sull’apertura di una prospettiva nuova per guardare alla città di New York nel periodo bellico e alla tradizione della letteratura di mare, mentre da un punto di vista teorico si vedrà come l’intera narrazione produca un effetto di attrito rispetto alla categoria del romanzo storico in cui è inquadrata, aprendo invece a una forma di contro-storia.
Pitozzi, Andrea
(2022). Il mare come struttura in Manhattan Beach di Jennifer Egan [journal article - articolo]. In TICONTRE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/235485
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