The exigencies that the educational reality imposes on us require us to rethink and reconstruct the relationships the relationships of bodies both within and between bodies, that inhabit school, educational, and social space. The complexity-based approach requires us to acknowledge and validate the systemic and processual nature of learning, welcoming recent neuroscientific findings that demonstrate how any pedagogically grounded discourse must include the bodily, perceptual, and sensory dimensions in a holistic and global view of the person. In theatrical research, the following performance themes are identified: intention, life forms, autopoietic feedback loop, presence, and empathy. These connections between the performing arts and the field of education can be utilised to rethink teacher education from an embodied perspective.

Le emergenze che la realtà educativa ci impone ci chiedono di ripensare e ricostruire le relazioni dei corpi, nei corpi e tra i corpi che abitano lo spazio scolastico, educativo e sociale. L’approccio fondato sulla complessità chiede di accogliere e avvalorare la natura sistemica e processuale dell’apprendimento, accogliendo le recenti risultanze neuroscientifiche che mostrano con evidenza come ogni discorso pedagogicamente fondato debba comprendere la dimensione corporea, percettiva e sensoriale, nella visione integrale e globale della persona. Vengono individuati temi performativi di rilievo nella ricerca teatrale: l’intenzione, le forme vitali, il loop autopoietico di feedback, la presenza e l’empatia. Tali elementi di connessione fra le arti performative e l’ambito educativo didattico possono divenire utili per ripensare la formazione docente in un’ottica embodied.

(2022). Reflected Gazes: Rethinking Teacher Education Between Theater and Neuroscience [journal article - articolo]. In GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/236870

Reflected Gazes: Rethinking Teacher Education Between Theater and Neuroscience

Zappettini, Cristina;Borgogni, Antonio
2022-01-01

Abstract

The exigencies that the educational reality imposes on us require us to rethink and reconstruct the relationships the relationships of bodies both within and between bodies, that inhabit school, educational, and social space. The complexity-based approach requires us to acknowledge and validate the systemic and processual nature of learning, welcoming recent neuroscientific findings that demonstrate how any pedagogically grounded discourse must include the bodily, perceptual, and sensory dimensions in a holistic and global view of the person. In theatrical research, the following performance themes are identified: intention, life forms, autopoietic feedback loop, presence, and empathy. These connections between the performing arts and the field of education can be utilised to rethink teacher education from an embodied perspective.
articolo
2022
Le emergenze che la realtà educativa ci impone ci chiedono di ripensare e ricostruire le relazioni dei corpi, nei corpi e tra i corpi che abitano lo spazio scolastico, educativo e sociale. L’approccio fondato sulla complessità chiede di accogliere e avvalorare la natura sistemica e processuale dell’apprendimento, accogliendo le recenti risultanze neuroscientifiche che mostrano con evidenza come ogni discorso pedagogicamente fondato debba comprendere la dimensione corporea, percettiva e sensoriale, nella visione integrale e globale della persona. Vengono individuati temi performativi di rilievo nella ricerca teatrale: l’intenzione, le forme vitali, il loop autopoietico di feedback, la presenza e l’empatia. Tali elementi di connessione fra le arti performative e l’ambito educativo didattico possono divenire utili per ripensare la formazione docente in un’ottica embodied.
Zappettini, Cristina; Borgogni, Antonio
(2022). Reflected Gazes: Rethinking Teacher Education Between Theater and Neuroscience [journal article - articolo]. In GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/236870
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
ZappettiniBorgogni.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 476.18 kB
Formato Adobe PDF
476.18 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/236870
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact