As is well known, Saba reacts to the horrors of Nazism and Fascism through a fragmented writing, full of brackets, of “between dashes”, of “between quotation marks”, of words which are underlined in the manuscript and must be printed in italics, of words in capital letters, of “three dots”, of exclamation and question marks. The present essay shows how Saba becomes an aphorismatic critic of ancient and modern literature, and also of his own work, through the collection Scorciatoie. Scorciatoie offers a canon of authors and works that Saba analyzes with irony and disenchantment, in addition to an account of Saba’s interest in psychoanalysis applied to literature.
Come è noto, Saba reagisce agli orrori del nazismo e del fascismo attraverso una scrittura frammentata, piena di parentesi, di fra lineette, di “tra virgolette”, di parole sottolineate nel manoscritto e che devono essere stampate in corsivo, di parole maiuscole, di tre punti, di punti esclamativi e interrogativi. Il presente saggio mostra come Saba diventi critico aforismatico della letteratura antica e moderna, e anche della propria opera, attraverso la raccolta Scorciatoie, che offre un canone di autori e di opere che il poeta triestino analizza con ironia e disincanto; emerge inoltre l’interesse di Saba per la psicoanalisi applicata alla letteratura.
(2022). Quel che resta da fare ai letterati dopo Maidaneck [journal article - articolo]. In INSCRIPTUM. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/239870
Quel che resta da fare ai letterati dopo Maidaneck
Cappelletti, Cristina
2022-01-01
Abstract
As is well known, Saba reacts to the horrors of Nazism and Fascism through a fragmented writing, full of brackets, of “between dashes”, of “between quotation marks”, of words which are underlined in the manuscript and must be printed in italics, of words in capital letters, of “three dots”, of exclamation and question marks. The present essay shows how Saba becomes an aphorismatic critic of ancient and modern literature, and also of his own work, through the collection Scorciatoie. Scorciatoie offers a canon of authors and works that Saba analyzes with irony and disenchantment, in addition to an account of Saba’s interest in psychoanalysis applied to literature.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Inscriptum+-+Cappelletti (1).pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
4.84 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.84 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo