The article aims to address the topic of care as therapeia, which affects the person in its complexity and metaphorically tackles the art of mending: the educator implements a form of pedagogical help that takes care of the “wounds of being”. To do so, he is exposed to the silence of pain, which paralyzes the person in the wound (Romano, 2014). However, silence could also be an educational tool for approaching and listening to the vulnerated person (Bellingreri, 2010), as well as a place in which the professionals practice self-care. From the pedagogical point of view, silence lives in fact a double frame: on the one hand, it is defined as absence, lack or closure, on the other hand, it is an encounter with one’s own interiority and place for regeneration (Crotti, 2023). We will therefore try to show that if the pain removes the voice, it is in the silent accompaniment, that new breaths open.

L’articolo intende affrontare il tema della cura come therapeia, la quale interessa la persona nella sua complessità e si accosta metaforicamente all’arte del rammendo: l’educatore attua una forma di aiuto pedagogico che si prende cura delle “ferite dell’esserci”. Per farlo, egli è esposto al silenzio del dolore, che paralizza la persona nella ferita (Romano, 2014). Tuttavia, potrebbe essere il silenzio anche uno strumento educativo di avvicinamento vigile e ascolto della persona vulnerata (Bellingreri, 2010), oltre che luogo nel quale praticare spazi di cura sui da parte dei professionisti. Dal punto di vista pedagogico, il silenzio vive infatti una duplice cornice: da un lato, è definito come forma di assenza, mancanza o chiusura, dall’altro, si manifesta come incontro con la propria interiorità e luogo di rigenerazione (Crotti, 2023). Cercheremo quindi di mostrare che se il dolore toglie la voce, è nell’accompagnamento silenzioso, che si possono aprire nuovi respiri.

(2023). Il silenzio e la cura che ripara [journal article - articolo]. In JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/245035

Il silenzio e la cura che ripara

Crotti, Monica
2023-01-01

Abstract

The article aims to address the topic of care as therapeia, which affects the person in its complexity and metaphorically tackles the art of mending: the educator implements a form of pedagogical help that takes care of the “wounds of being”. To do so, he is exposed to the silence of pain, which paralyzes the person in the wound (Romano, 2014). However, silence could also be an educational tool for approaching and listening to the vulnerated person (Bellingreri, 2010), as well as a place in which the professionals practice self-care. From the pedagogical point of view, silence lives in fact a double frame: on the one hand, it is defined as absence, lack or closure, on the other hand, it is an encounter with one’s own interiority and place for regeneration (Crotti, 2023). We will therefore try to show that if the pain removes the voice, it is in the silent accompaniment, that new breaths open.
articolo
2023
L’articolo intende affrontare il tema della cura come therapeia, la quale interessa la persona nella sua complessità e si accosta metaforicamente all’arte del rammendo: l’educatore attua una forma di aiuto pedagogico che si prende cura delle “ferite dell’esserci”. Per farlo, egli è esposto al silenzio del dolore, che paralizza la persona nella ferita (Romano, 2014). Tuttavia, potrebbe essere il silenzio anche uno strumento educativo di avvicinamento vigile e ascolto della persona vulnerata (Bellingreri, 2010), oltre che luogo nel quale praticare spazi di cura sui da parte dei professionisti. Dal punto di vista pedagogico, il silenzio vive infatti una duplice cornice: da un lato, è definito come forma di assenza, mancanza o chiusura, dall’altro, si manifesta come incontro con la propria interiorità e luogo di rigenerazione (Crotti, 2023). Cercheremo quindi di mostrare che se il dolore toglie la voce, è nell’accompagnamento silenzioso, che si possono aprire nuovi respiri.
Crotti, Monica
(2023). Il silenzio e la cura che ripara [journal article - articolo]. In JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/245035
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