New methodological models of sports training and new technological tools with visual stimuli, have been proposed as effective in training cognitive abilities, such as reaction time and selective attention, but the results are still widely debated. The aim of this study was to compare the effectiveness of two training programmes, one using a visual stimuli system and the other using a multiple-stimuli analogue system, and to evaluate their effects on motor and cognitive performance in undergraduate sports science students.

Nuovi modelli metodologici di allenamento sportivo e nuovi strumenti tecnologici di stimolazione visiva sono proposti per l'allenamento delle capacità cognitive, ma la loro efficacia è ancora ampiamente dibattuta. Questo studio ha lo scopo di confrontare l'efficacia di due programmi di allenamento, l'uno che utilizza un sistema di stimoli visivi e l'altro che utilizza un sistema di stimoli multipli, e di valutare i loro effetti sulle prestazioni motorie e cognitive in studenti universitari di scienze dello sport.

(2023). The Link between Sport Training and Cognition: Moving beyond Cognitivism. A Prospective Randomized Controlled Preliminary Study [journal article - articolo]. In GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/247930

The Link between Sport Training and Cognition: Moving beyond Cognitivism. A Prospective Randomized Controlled Preliminary Study

Agosti, Valeria;Cudicio, Alessandro;Esposito, Alfonso;Ricciardi, Francesco
2023-01-01

Abstract

New methodological models of sports training and new technological tools with visual stimuli, have been proposed as effective in training cognitive abilities, such as reaction time and selective attention, but the results are still widely debated. The aim of this study was to compare the effectiveness of two training programmes, one using a visual stimuli system and the other using a multiple-stimuli analogue system, and to evaluate their effects on motor and cognitive performance in undergraduate sports science students.
articolo
2023
Nuovi modelli metodologici di allenamento sportivo e nuovi strumenti tecnologici di stimolazione visiva sono proposti per l'allenamento delle capacità cognitive, ma la loro efficacia è ancora ampiamente dibattuta. Questo studio ha lo scopo di confrontare l'efficacia di due programmi di allenamento, l'uno che utilizza un sistema di stimoli visivi e l'altro che utilizza un sistema di stimoli multipli, e di valutare i loro effetti sulle prestazioni motorie e cognitive in studenti universitari di scienze dello sport.
Agosti, Valeria; Cudicio, Alessandro; Esposito, Alfonso; Ricciardi, Francesco
(2023). The Link between Sport Training and Cognition: Moving beyond Cognitivism. A Prospective Randomized Controlled Preliminary Study [journal article - articolo]. In GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/247930
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
2023-Agosti et al.-The link between sport training and cognition Moving beyond cognitivism A prospective randomized controlled preliminary study.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 837.15 kB
Formato Adobe PDF
837.15 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/247930
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact