The Orazione in morte di Barbara d’Austria, published by Cesare Guasti among the minor works of Torquato Tasso, is characterized by a hazy textual tradition and a late editio princeps of the early 1740s. More recently, by relying on internal arguments, Stefano Prandi considered it apo cryphal: to date however, critics continue to include such a prose among the poet’s works, by resorting to “a suspension of judgment” due to scarse documentation. In order to identify the most appropriate criteria for a critical edition, the essay proposes on the one hand to investigate the tradition of the prose, by trying to shed light on the background of the eighteenth-century edition; on the other hand, it aims to analyze and integrate the different critical positions, by veryfing the margins for a possible preserva tion of Tasso’s authorship.
L’Orazione in morte di Barbara d’Austria, pubblicata da Cesare Guasti tra le opere mino- ri di Torquato Tasso, si caratterizza per una storia testuale nebulosa e una prima edizione tardiva, dei primi anni Quaranta del Settecento. Piú tardi, basandosi principalmente su ragioni interne al testo, Stefano Prandi ne ha sostenuto l’apocrifia: ad oggi, però, la criti- ca continua ad annoverare la prosa tra le opere del poeta, appellandosi a una sospensione di giudizio imposta dalla scarsa documentazione. Al fine di individuare le modalità di edizione piú adeguate, il saggio si propone da una parte di indagare la tradizione della prosa, tentando di far luce sugli antefatti dell’edizione settecentesca; dall’altra di analiz- zare e integrare le diverse posizioni critiche, sondando i limiti per una possibile conser- vazione dell’autorialità tassiana.
(2019). Per l’‘Orazione in morte Di Barbara d’Austria’ di Torquato Tasso: studi preparatori [journal article - articolo]. In FILOLOGIA E CRITICA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/253709
Per l’‘Orazione in morte Di Barbara d’Austria’ di Torquato Tasso: studi preparatori
Olivadese, Elisabetta
2019-01-01
Abstract
The Orazione in morte di Barbara d’Austria, published by Cesare Guasti among the minor works of Torquato Tasso, is characterized by a hazy textual tradition and a late editio princeps of the early 1740s. More recently, by relying on internal arguments, Stefano Prandi considered it apo cryphal: to date however, critics continue to include such a prose among the poet’s works, by resorting to “a suspension of judgment” due to scarse documentation. In order to identify the most appropriate criteria for a critical edition, the essay proposes on the one hand to investigate the tradition of the prose, by trying to shed light on the background of the eighteenth-century edition; on the other hand, it aims to analyze and integrate the different critical positions, by veryfing the margins for a possible preserva tion of Tasso’s authorship.File | Dimensione del file | Formato | |
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