The object of this analysis are two works by Kathrin Röggla, a writer born in 1971 in Salzburg. These "are wir schlafen nicht" (We never sleep, 2004) and "die alarmbereiten" (Always vigilant, 2010), which show how Röggla deals with the alienation that derives from a perpetually transitory and emergency situation of living the present. What seems of great importance is that the structure of Röggla’s texts does not marry with a precise plot, but rather frames the reaction of individuals to states of stress; therefore, it lends itself to being an object of interest both for the literary critic, for the sociolinguist, for the psychologist as well as for the mass media specialist. His literary work shows a clear condemnation of the new working methods and current existential conditions which have replaced the past models. A crucial problem is that of reducing human life to the function it performs, which finds its model in Robert Musil’s "Man Without Qualities". In his works, the alienation of the individual also conditions his language, modulated according to accelerated or decelerating rhythms. The texts present mottos or advertising slogans already exploited by the pop culture of the Seventies, but they also reveal the emergence of pathologies of media subjugation.
Oggetto di questa analisi sono due opere di Kathrin Röggla, scrittrice nata nel 1971 a Salisburgo. Si tratta di wir schlafen nicht (Noi non dormiamo, 2004) e die alarmbereiten (I sempre vigili, 2010), che mostrano come Röggla tratti l’alienazione che deriva da una situazione perennemente transitoria ed emergenziale del vivere presente. Ciò che pare di grande rilevanza è che l’impianto dei testi di Röggla non si sposa con una trama precisa, ma inquadra piuttosto la reazione degli individui agli stati di stress; si presta, perciò, ad essere oggetto d’interesse sia per il critico letterario, sia per il sociolinguista, per lo psicologo come per il massmediologo. Il suo lavoro letterario mostra una palese condanna nei confronti dei nuovi metodi di lavoro e delle attuali condizioni esistenziali che hanno sostituito in modo traumatico i passati modelli. Un problema cruciale è quello della riduzione della vita dell’uomo alla funzione che esso svolge, che trova un suo modello nell’Uomo senza qualità di Robert Musil. Nelle opere di Röggla l’alienazione dell’individuo condiziona anche il suo linguaggio, modulato secondo ritmi accelerati o deceleranti. I testi presentano motti o slogan pubblicitari già sfruttati dalla pop-culture degli anni Settanta, ma rivelano anche l’emergenza di patologie da soggiogamento mediatico.
(2023). "Non una Cassandra a senso unico, ma una che si muove in due direzioni". La corsa contro il tempo in in "wir schlafen nicht" e in "die alarmbereiten" di Kathrin Röggla [journal article - articolo]. In ELEPHANT & CASTLE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/259849
"Non una Cassandra a senso unico, ma una che si muove in due direzioni". La corsa contro il tempo in in "wir schlafen nicht" e in "die alarmbereiten" di Kathrin Röggla
Agazzi, Elena
2023-11-15
Abstract
The object of this analysis are two works by Kathrin Röggla, a writer born in 1971 in Salzburg. These "are wir schlafen nicht" (We never sleep, 2004) and "die alarmbereiten" (Always vigilant, 2010), which show how Röggla deals with the alienation that derives from a perpetually transitory and emergency situation of living the present. What seems of great importance is that the structure of Röggla’s texts does not marry with a precise plot, but rather frames the reaction of individuals to states of stress; therefore, it lends itself to being an object of interest both for the literary critic, for the sociolinguist, for the psychologist as well as for the mass media specialist. His literary work shows a clear condemnation of the new working methods and current existential conditions which have replaced the past models. A crucial problem is that of reducing human life to the function it performs, which finds its model in Robert Musil’s "Man Without Qualities". In his works, the alienation of the individual also conditions his language, modulated according to accelerated or decelerating rhythms. The texts present mottos or advertising slogans already exploited by the pop culture of the Seventies, but they also reveal the emergence of pathologies of media subjugation.File | Dimensione del file | Formato | |
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