The school dropout represents a complex phenomenon on the national and international scene that requires an eco-systemic, historical, and evolutionary reading, both of its phenomenology and the intervention strategies, which are too often oriented towards the individual and preventive perspective. Dropout concerns not the individual or the school system but the relationships between individual, family, school and extra-curricular education system, and school and territorial policies. Starting from the current challenge of mission 4 of the PNRR, this contribution aims to reflect on the consultative role that health psychology can have in action research on early school leaving. Through the concise presentation of a case study, attention will also be paid to the strategic role of supporting School Leaders as crucial figures for the construction and maintenance of health promotion networks. Within its autonomy, the school is called to construct territorial educational pacts to promote cognitive and non-cognitive life skills.

La dispersione scolastica rappresenta nel panorama nazionale e internazionale un fenomeno complesso che richiede una lettura ecosi-stemica, storica ed evolutiva, sia della sua fenomenologia, sia delle strategie di intervento, troppo spesso orientate all'individuo e all'ottica preventiva. La dispersione non riguarda solo singolo, o solo il sistema scolastico, ma l'intreccio delle relazioni fra individuo, fami-glia, sistema educativo scolastico ed extrascolastico, politiche scolastiche e territoriali. Partendo dalla sfida attuale della missione 4 del PNRR, il presente contributo intende riflettere sul ruolo consulenziale che la psicologia della salute può avere nella ricerca-intervento sulla dispersione scolastica. Attraverso la presentazione sintetica di un caso studio verrà inoltre posta l'attenzione sul ruolo strategico del sostegno ai Dirigenti Scolastici, come figure chiave per la costruzione e mantenimento di reti di promozione della salute. La scuola, entro l'esercizio della propria autonomia è chiamata alla costruzione di patti educativi territoriali orientati alla promozione delle life skills, cognitive e non cognitive.

(2023). The consultative contribution of Health Psychology to action research on school dropout [journal article - articolo]. In PSICOLOGIA DELLA SALUTE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/259940

The consultative contribution of Health Psychology to action research on school dropout

Greco, A.
2023-01-01

Abstract

The school dropout represents a complex phenomenon on the national and international scene that requires an eco-systemic, historical, and evolutionary reading, both of its phenomenology and the intervention strategies, which are too often oriented towards the individual and preventive perspective. Dropout concerns not the individual or the school system but the relationships between individual, family, school and extra-curricular education system, and school and territorial policies. Starting from the current challenge of mission 4 of the PNRR, this contribution aims to reflect on the consultative role that health psychology can have in action research on early school leaving. Through the concise presentation of a case study, attention will also be paid to the strategic role of supporting School Leaders as crucial figures for the construction and maintenance of health promotion networks. Within its autonomy, the school is called to construct territorial educational pacts to promote cognitive and non-cognitive life skills.
articolo
2023
La dispersione scolastica rappresenta nel panorama nazionale e internazionale un fenomeno complesso che richiede una lettura ecosi-stemica, storica ed evolutiva, sia della sua fenomenologia, sia delle strategie di intervento, troppo spesso orientate all'individuo e all'ottica preventiva. La dispersione non riguarda solo singolo, o solo il sistema scolastico, ma l'intreccio delle relazioni fra individuo, fami-glia, sistema educativo scolastico ed extrascolastico, politiche scolastiche e territoriali. Partendo dalla sfida attuale della missione 4 del PNRR, il presente contributo intende riflettere sul ruolo consulenziale che la psicologia della salute può avere nella ricerca-intervento sulla dispersione scolastica. Attraverso la presentazione sintetica di un caso studio verrà inoltre posta l'attenzione sul ruolo strategico del sostegno ai Dirigenti Scolastici, come figure chiave per la costruzione e mantenimento di reti di promozione della salute. La scuola, entro l'esercizio della propria autonomia è chiamata alla costruzione di patti educativi territoriali orientati alla promozione delle life skills, cognitive e non cognitive.
Brivio, F.; Greco, Andrea
(2023). The consultative contribution of Health Psychology to action research on school dropout [journal article - articolo]. In PSICOLOGIA DELLA SALUTE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/259940
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
6. Brivio-Greco II bozze.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 212.03 kB
Formato Adobe PDF
212.03 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/259940
Citazioni
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact