The essay focuses on Giambattista Vico as philosophical interpreter of the 12 labours of Hercules. This overall focus is mainly expressed in his view on Hercules as heros (demigod): since he is more than human but less than divine, his fatigues are a middle way between history and eternity, so that they aim at leading humanity towards gods. From a speculative point of view, not only are the labours a mythical story but they are the steps which establish the rules of civil life: actually, by his athla Hercules wins wild animals and cuts down unwelcoming forests so to found cities for civil life. As a result Vico points to labor generally in a positive way: while the Holy Bible and Hesiod wanted it to be a complete condemnation, Vico tends to consider work as a means of bringing human nature to its full flourishing.

(2019). Ercole come inventore della storia: l’eccezionalità delle dodici fatiche come paradigma di «eroica poetica» nell’interpretazione di Giambattista Vico [journal article - articolo]. In ESTUDIOS CLASICOS. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/261805

Ercole come inventore della storia: l’eccezionalità delle dodici fatiche come paradigma di «eroica poetica» nell’interpretazione di Giambattista Vico

Ottobrini, Tiziano
2019-01-01

Abstract

The essay focuses on Giambattista Vico as philosophical interpreter of the 12 labours of Hercules. This overall focus is mainly expressed in his view on Hercules as heros (demigod): since he is more than human but less than divine, his fatigues are a middle way between history and eternity, so that they aim at leading humanity towards gods. From a speculative point of view, not only are the labours a mythical story but they are the steps which establish the rules of civil life: actually, by his athla Hercules wins wild animals and cuts down unwelcoming forests so to found cities for civil life. As a result Vico points to labor generally in a positive way: while the Holy Bible and Hesiod wanted it to be a complete condemnation, Vico tends to consider work as a means of bringing human nature to its full flourishing.
articolo
2019
Il presente saggio indaga le dodici fatiche di Ercole in quanto heros (semidio, perché figlio di un dio e di una donna): Giambattista Vico coglie in questo tratto la caratteristica qualificante del ciclo delle dodici imprese, considerate come soglia tra l’ordine umano e l’ordine divino. Di qui le singole fatiche sono lette come uno stadio del percorso con cui l’uomo tende al divino, emancipandosi dall’animale verso la vita civile: le stalle di Argia rappresentano la conquista di uno spazio pulito, adatto alla vita associata, la vittoria sul leone nemeo rappresenta il trionfo sulle fiere, la vittoria sull’idra di Lerna rappresenta il disboscamento di zone inadatte a ospitare città, etc. In questo modo Vico rovescia il paradigma biblico ed esiodeo, che vedeva nella fatica del lavoro la condanna di un peccato primordiale, proponendo invece una concezione positiva del lavoro, quale strumento con cui la natura umana si emancipa nella piena fioritura della sua potenzialità.
Ottobrini, Tiziano
(2019). Ercole come inventore della storia: l’eccezionalità delle dodici fatiche come paradigma di «eroica poetica» nell’interpretazione di Giambattista Vico [journal article - articolo]. In ESTUDIOS CLASICOS. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/261805
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