The article opens with a short refl ection on the chaotic and fragmented situation to which late twentieth-century Post-modernity had led us, exemplifi ed through three visual po-ems by Antonio Orihuela, Gustavo Vega and Ana Rossetti. Subsequently, we will summarise some of the artistic and literary repercussions of the transition to Transmodernity, as coined in 1989 by the philosopher Rosa María Rodríguez Mag-da and theorized within her 2004 volume Transmodernidad. Her conceptual framework will provide us with the method-ological foundations for the analysis of some regenerative proposals that embrace the current need for reharmonization and overcoming of the postmodern crisis.Many Spanish authors who were already well-known during the 1980s and 1990s seem to adopt the new epistemological paradigm in the 21st century, sometimes unconsciously, al-lowing it to refl ect in their visual and verbal creative products. Illustrative instances include works by the aforementioned Antonio Orihuela and Ana Rossetti, as well as those produced by the artist Rafael de Cózar and the writer Rafael Ballesteros.
L’articolo si apre con una breve rifl essione sulla situazione caotica e frammentaria alla quale ci aveva portato la Post-modernità di fi ne Novecento, illustrata con tre poesie visive, di Antonio Orihuela, di Gustavo Vega e di Ana Rossetti. Segue una sintesi delle ripercussioni artistiche e letterarie del pas-saggio alla Transmodernità, così denominata nel 1989 dalla fi losofa Rosa María Rodríguez Magda e da lei teorizzata nel volume Transmodernidad del 2004. Il suo pensiero ci fornirà i fondamenti metodologici per l’analisi di alcune proposte ri-generative che recepiscono l’attuale necessità di riarmoniz-zazione e di superamento della crisi postmoderna.Molti autori spagnoli già noti negli anni Ottanta e Novan-ta sembrano accogliere il nuovo paradigma epistemologico nel XXI secolo, a volte in modo inconsapevole, lasciando che questo si rifl etta sulle loro produzioni visive e verbali. Ne sono esempi alcune delle opere dei già citati Antonio Orihuela e Ana Rossetti, così come altre dell’artista Rafael de Cózar e dello scrittore Rafael Ballesteros.
(2023). Derive transmoderne in Spagna. Dalla crisi alla rigenerazione, nella poesia verbale e visiva del XXI secolo [journal article - articolo]. In ELEPHANT & CASTLE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/263816
Derive transmoderne in Spagna. Dalla crisi alla rigenerazione, nella poesia verbale e visiva del XXI secolo
Bianchi, Marina
2023-01-01
Abstract
The article opens with a short refl ection on the chaotic and fragmented situation to which late twentieth-century Post-modernity had led us, exemplifi ed through three visual po-ems by Antonio Orihuela, Gustavo Vega and Ana Rossetti. Subsequently, we will summarise some of the artistic and literary repercussions of the transition to Transmodernity, as coined in 1989 by the philosopher Rosa María Rodríguez Mag-da and theorized within her 2004 volume Transmodernidad. Her conceptual framework will provide us with the method-ological foundations for the analysis of some regenerative proposals that embrace the current need for reharmonization and overcoming of the postmodern crisis.Many Spanish authors who were already well-known during the 1980s and 1990s seem to adopt the new epistemological paradigm in the 21st century, sometimes unconsciously, al-lowing it to refl ect in their visual and verbal creative products. Illustrative instances include works by the aforementioned Antonio Orihuela and Ana Rossetti, as well as those produced by the artist Rafael de Cózar and the writer Rafael Ballesteros.File | Dimensione del file | Formato | |
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