With the advent of the fourth industrial revolution, known as "Industry 4.0," scholars and practitioners have returned to the topic of digitalization. This revolution coined in 2013 in Germany brings with it new enabling technologies that stand as revolutionary not only for organizations, but for the whole society. Indeed, the fourth revolution is defined as a sociotechnical phenomenon that affects both technological and social domains. While we already know a lot about enabling technologies and their positive effects on operational performance, there is a lack of understanding regarding how organizations can evolve with respect to digitalization 4.0, in terms of processes, organizational structure, and human resources. Hence, this research aims to simultaneously study the technological and social dimensions that characterize the 4.0 revolution by analysing the potential relationship between the two domains. Through qualitative methodologies, this research shows how organizations evolve in this new context and how they can be driven to empowerment through the development of their human and digital resources. This purpose is the common thread running through the three essays presented in this dissertation. The collection of essays provides an omni-comprehensive picture of the empowerment path considering technological and human resources in the organizational contexts most affected by digitalization (manufacturing and purchasing).
Con l'avvento della quarta rivoluzione industriale, nota come "Industria 4.0", studiosi e professionisti sono tornati a parlare di digitalizzazione. Questa rivoluzione, coniata nel 2013 in Germania, porta con sé nuove tecnologie abilitanti che si presentano come rivoluzionarie non solo per le organizzazioni, ma per l'intera società. In effetti, la quarta rivoluzione è definita come un fenomeno sociotecnico che interessa sia i domini tecnologici che quelli sociali. Mentre sappiamo già molto sulle tecnologie abilitanti e sui loro effetti positivi sulle prestazioni operative, c'è una scarsa comprensione di come le organizzazioni possano evolvere in relazione alla digitalizzazione 4.0, in termini di processi, struttura organizzativa e risorse umane. La presente ricerca si propone quindi di studiare simultaneamente le dimensioni tecnologiche e sociali che caratterizzano la rivoluzione 4.0, analizzando le potenziali relazioni tra i due ambiti. Attraverso metodologie qualitative, questa ricerca mostra come le organizzazioni evolvono in questo nuovo contesto e come possono essere guidate verso l'empowerment attraverso lo sviluppo delle loro risorse umane e digitali. Questo obiettivo è il filo conduttore dei tre articoli presentati in questa tesi. La raccolta di articoli fornisce un quadro omnicomprensivo del percorso di empowerment considerando le risorse tecnologiche e umane nei contesti organizzativi maggiormente interessati dalla digitalizzazione (produzione e acquisti).
(2024). Potenziare le organizzazioni nell'era dell'Industria 4.0: fare leva sulle risorse umane e digitali nei sistemi socio-tecnici . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/265075 Retrieved from http://dx.doi.org/10.13122/colombo-jacopo_phd2024-02-20
Potenziare le organizzazioni nell'era dell'Industria 4.0: fare leva sulle risorse umane e digitali nei sistemi socio-tecnici
COLOMBO, Jacopo
2024-02-20
Abstract
With the advent of the fourth industrial revolution, known as "Industry 4.0," scholars and practitioners have returned to the topic of digitalization. This revolution coined in 2013 in Germany brings with it new enabling technologies that stand as revolutionary not only for organizations, but for the whole society. Indeed, the fourth revolution is defined as a sociotechnical phenomenon that affects both technological and social domains. While we already know a lot about enabling technologies and their positive effects on operational performance, there is a lack of understanding regarding how organizations can evolve with respect to digitalization 4.0, in terms of processes, organizational structure, and human resources. Hence, this research aims to simultaneously study the technological and social dimensions that characterize the 4.0 revolution by analysing the potential relationship between the two domains. Through qualitative methodologies, this research shows how organizations evolve in this new context and how they can be driven to empowerment through the development of their human and digital resources. This purpose is the common thread running through the three essays presented in this dissertation. The collection of essays provides an omni-comprehensive picture of the empowerment path considering technological and human resources in the organizational contexts most affected by digitalization (manufacturing and purchasing).File | Dimensione del file | Formato | |
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