This article analyses the competitive dimension present in sport, with the aim of showing under which conditions sport can generate processes of real education for our societies. To do this, the essay studies some structural aspects of sport competition, distinguishing it, through analogies and differences, from other practices, such as play, which promotes more a physical education. The thesis is that sports experience tends to celebrate excessively, also through the narrations that accompany, the victory as the very purpose of the whole process, reducing the importance of the transformations and improvements that participants can achieve even without winning
Questo articolo analizza la dimensione agonistica presente nelle pratiche sportive, con la finalità di mostrare a quali condizioni lo sport può generare processi di reale educazione/formazione nelle nostre società. Per fare questo, approfondisce alcuni aspetti strutturali della competizione sportiva, distinguendola, attraverso analogie e differenze, da altre pratiche, come il gioco, che, strutturalmente, favoriscono maggiormente un’educazione fisicomotoria dell’uomo. La tesi che si sostiene è che l’esperienza sportiva tende, intrinsecamente, a celebrare eccessivamente, anche attraverso le narrazioni che la accompagnano e costituiscono, la vittoria come finalità stessa dell’intero processo, riducendo l’importanza e il significato delle trasformazioni e dei miglioramenti che i partecipanti possono realizzare anche senza vincere
(2024). La dimensione agonistica dello sport. Limiti e possibilità in prospettiva pedagogica = The competitive dimension of sport. Limits and possibilities in a pedagogical perspective [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/268881
La dimensione agonistica dello sport. Limiti e possibilità in prospettiva pedagogica = The competitive dimension of sport. Limits and possibilities in a pedagogical perspective
Potestio, Andrea
2024-01-01
Abstract
This article analyses the competitive dimension present in sport, with the aim of showing under which conditions sport can generate processes of real education for our societies. To do this, the essay studies some structural aspects of sport competition, distinguishing it, through analogies and differences, from other practices, such as play, which promotes more a physical education. The thesis is that sports experience tends to celebrate excessively, also through the narrations that accompany, the victory as the very purpose of the whole process, reducing the importance of the transformations and improvements that participants can achieve even without winningFile | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Articolo-completo-potestio.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
3.79 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.79 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo