The essay presents the result of some geographic research aimed at experimenting collaborative teaching approaches to bring theoretical-methodological skills on cartographic communication into dialogue with technical-applicative ones on the creation of digital platforms and videodocumentary communication tools, focusing the centrality of territory. They were useful reflection tools to support interactive educational activities based on research findings on cultural and territorial heritage governance, in order to promote methods and mapping for the communication with inhabitants. In particular, we illustrate activities carried out as part of the geography teaching workshops at the University of Bergamo, emphasizing the relevance of new technologies and visual communication tools in geographic research and governance.
Il contributo presenta il risultato di alcune ricerche geografiche volte a sperimentare approcci didattici di tipo collaborativo per far dialogare le competenze teorico-metodologiche sulla comunicazione cartografica con quelle tecnico-applicative sulla creazione di piattaforme digitali e strumenti comunicativi video-documentali, imperniate sulla centralità del territorio. Esse si sono rivelate utili apparati di riflessione a supporto di attività didattiche interattive basate sui risultati di ricerche sulla governance del patrimonio culturale e territoriale, al fine di promuovere metodi e mapping per la comunicazione con gli abitanti. In particolare, vengono illustrate le attività realizzate nell’ambito dei laboratori didattici di geografia presso l’Università degli Studi di Bergamo che sottolineano la rilevanza delle nuove tecnologie e degli strumenti di comunicazione visuale nella ricerca geografica e nella governance.
(2024). Digital humanities e patrimonio culturale: metodi e mapping interdisciplinari per la comunicazione con gli abitanti . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/275191
Digital humanities e patrimonio culturale: metodi e mapping interdisciplinari per la comunicazione con gli abitanti
Ghisalberti, Alessandra;
2024-01-01
Abstract
The essay presents the result of some geographic research aimed at experimenting collaborative teaching approaches to bring theoretical-methodological skills on cartographic communication into dialogue with technical-applicative ones on the creation of digital platforms and videodocumentary communication tools, focusing the centrality of territory. They were useful reflection tools to support interactive educational activities based on research findings on cultural and territorial heritage governance, in order to promote methods and mapping for the communication with inhabitants. In particular, we illustrate activities carried out as part of the geography teaching workshops at the University of Bergamo, emphasizing the relevance of new technologies and visual communication tools in geographic research and governance.File | Dimensione del file | Formato | |
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