Totò and Dante: two opposing and complementary figures of the Italian character. Between crude satire and modernist anxieties, movies such as Totò al Giro d'Italia (1948) and Totò all’inferno (1955) offer a freewheeling and irreverent appropriation of Dante’s original epic, in which, if necessary, the Neapolitan comedian regains the gruesome and hell-like roots of his own humor.
Totò e Dante: due figure dell’italianità opposte e complementari. Fra satira di grana grossa e inquietudini moderniste, film come Totò al Giro d’Italia (1948) e Totò all’inferno (1955) propongono una libera e dissacrante appropriazione dell’originale dantesco, nei quali all’occorrenza il comico napoletano recupera la radice macabra e infernale della propria comicità.
(2023). La marionetta, la morte e il diavolo. Totò lettore di Dante . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/275650
La marionetta, la morte e il diavolo. Totò lettore di Dante
Gimmelli, Gabriele
2023-01-01
Abstract
Totò and Dante: two opposing and complementary figures of the Italian character. Between crude satire and modernist anxieties, movies such as Totò al Giro d'Italia (1948) and Totò all’inferno (1955) offer a freewheeling and irreverent appropriation of Dante’s original epic, in which, if necessary, the Neapolitan comedian regains the gruesome and hell-like roots of his own humor.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Gimmelli.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
2 MB
Formato
Adobe PDF
|
2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo