In this paper, the author proposes a tripartite model (the “involuntary memory”, the “hypertext”, the “works-system”), to study the use of sources in Guido Morselli’s fictional texts. Through a close reading of Un dramma borghese (1978) rooted on an archival research in Morselli’s private library in Varese, the author argues that this novel aims at representing two types of human being, the masculine (rational) and the feminine (irrational), according respectively to two philosophical ‘works-system’: Montaigne’s Essais and Weininger’s Geschlecht und Charakter.

In questo saggio l’autore propone un modello tripartito (la ‘memoria involontaria’, l’‘ipertesto’, le ‘opera-sistema’), per studiare l’uso delle fonti nei testi finzionali di Guido Morselli. Attraverso una lettura di Un dramma borghese (1978) basata su una ricerca d’archivio nella biblioteca privata di Morselli a Varese, l’autore sostiene che questo romanzo mira a rappresentare due tipi di essere umano, il maschile (razionale) e il femminile (irrazionale), secondo rispettivamente due “opere-sistema” filosofiche: gli Essais di Montaigne e Geschlecht und Charakter di Weininger

(2022). Montaigne, Weininger e la filosofia dei corpi. «Un dramma borghese» di Guido Morselli [journal article - articolo]. In LA MODERNITÀ LETTERARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/278161

Montaigne, Weininger e la filosofia dei corpi. «Un dramma borghese» di Guido Morselli

Comparini, Alberto
2022-01-01

Abstract

In this paper, the author proposes a tripartite model (the “involuntary memory”, the “hypertext”, the “works-system”), to study the use of sources in Guido Morselli’s fictional texts. Through a close reading of Un dramma borghese (1978) rooted on an archival research in Morselli’s private library in Varese, the author argues that this novel aims at representing two types of human being, the masculine (rational) and the feminine (irrational), according respectively to two philosophical ‘works-system’: Montaigne’s Essais and Weininger’s Geschlecht und Charakter.
articolo
2022
In questo saggio l’autore propone un modello tripartito (la ‘memoria involontaria’, l’‘ipertesto’, le ‘opera-sistema’), per studiare l’uso delle fonti nei testi finzionali di Guido Morselli. Attraverso una lettura di Un dramma borghese (1978) basata su una ricerca d’archivio nella biblioteca privata di Morselli a Varese, l’autore sostiene che questo romanzo mira a rappresentare due tipi di essere umano, il maschile (razionale) e il femminile (irrazionale), secondo rispettivamente due “opere-sistema” filosofiche: gli Essais di Montaigne e Geschlecht und Charakter di Weininger
Comparini, Alberto
(2022). Montaigne, Weininger e la filosofia dei corpi. «Un dramma borghese» di Guido Morselli [journal article - articolo]. In LA MODERNITÀ LETTERARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/278161
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