This paper aims to analyse the earliest figurative translation of the Centaurs, guardians of the seventh circle of Hell in Inf. XII, in the illuminated manuscripts of Dante’s Commedia, in order to highlight the tight connection between this iconography and the images illustrating Caco (Inf. XXV, 17-33). The research, focusing in particular on the visual representations belonging to a minority figurative trend, shared by only four manuscripts, underlines the affiliation of these witnesses with a very early phase of the illuminated tradition of the Commedia and shows the close connection between the peculiar iconography adopted and a specific ancient corpus of Dantean glosses.
Il contributo si propone un’analisi della più antica ricezione figurativa dei guardiani di Inf. XII, in stretta connessione con quella di Caco (Inf. XXV, 17-33), il cui destino iconografico, nelle carte miniate del poema, risulta significativamente consonante con quello riservato ai centauri del settimo cerchio. Il caso si rivela altamente rappresentativo del legame stringente talvolta ravvisabile tra determinate tendenze iconografiche seguite dalle miniature e alcuni filoni esegetici danteschi ben individuati. L’indagine, soffermandosi in particolare sulle testimonianze visive facenti capo a una linea figurativa minoritaria, comune a soli quattro esemplari illustrati del poema, evidenzia infine l’afferenza di questi testimoni a una fase assai precoce dell’illustrazione dantesca e l’accordo della peculiare iconografia adottata con tradizioni di chiose specifiche, altrettanto antiche e tra loro correlate
(2023). Miniature come glosse. I centauri nell’esegesi e nelle antiche carte miniate della Commedia, in «L’Alighieri», 62, 2023, pp. 83-103 [journal article - articolo]. In L'ALIGHIERI. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/278309
Miniature come glosse. I centauri nell’esegesi e nelle antiche carte miniate della Commedia, in «L’Alighieri», 62, 2023, pp. 83-103
Forte, Alessandra
2023-01-01
Abstract
This paper aims to analyse the earliest figurative translation of the Centaurs, guardians of the seventh circle of Hell in Inf. XII, in the illuminated manuscripts of Dante’s Commedia, in order to highlight the tight connection between this iconography and the images illustrating Caco (Inf. XXV, 17-33). The research, focusing in particular on the visual representations belonging to a minority figurative trend, shared by only four manuscripts, underlines the affiliation of these witnesses with a very early phase of the illuminated tradition of the Commedia and shows the close connection between the peculiar iconography adopted and a specific ancient corpus of Dantean glosses.File | Dimensione del file | Formato | |
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