The choice to narrate by keeping within the minimal boundaries of an insurmountable limit tells us that brevity is not just a matter of measures, dimensions, contraintes, but rather a matter of strategies: the short story - unlike the novel - imposes the need for allusive movements that free it from the pure mechanisms of plot, from which the novel can never completely disregard, and liken it to poetry. The American poet and novelist Raymond Carver - undisputed master of the art of the short story - said he found more similarities between writing a short story and writing a poem than between writing a short story and writing a novel. And so while it is true that the sermo brevis, in scholastic rhetoric, is a quality of formalization, it is equally true that the specifics of brevity (the “brevity effect” as Paul Zumthor calls it) probably consists precisely in its allusive nature, in its openness, thus in the greater importance it acquires in the reader's process of collaboration.

La scelta di raccontare tenendosi dentro i confini minimali di un limite invalicabile ci dice che la brevità non è solo una questione di misure, di dimensioni, di contraintes, quanto piuttosto un problema di strategie: il racconto breve – a differenza del romanzo – impone la necessità di movimenti allusivi che lo svincolano dai puri meccanismi di trama, da cui il romanzo non può mai prescindere del tutto, e lo apparentano alla poesia. Il poeta e romanziere americano Raymond Carver – maestro indiscusso dell’arte della short story – diceva di aver trovato più somiglianze tra scrivere un racconto e scrivere una poesia che tra scrivere un racconto e scrivere un romanzo. E dunque seppure è vero che il sermo brevis, nella retorica scolastica, è una qualità della formalizzazione, è altrettanto vero che lo specifico della brevità (l’«effetto di brevità» lo definisce Paul Zumthor) consiste probabilmente proprio nella sua natura allusiva, nella sua apertura, quindi nella maggiore importanza che acquista il processo di collaborazione del lettore.

(2024). Strategie della narrazione breve . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/284110

Strategie della narrazione breve

Palmieri, Nunzia
2024-01-01

Abstract

The choice to narrate by keeping within the minimal boundaries of an insurmountable limit tells us that brevity is not just a matter of measures, dimensions, contraintes, but rather a matter of strategies: the short story - unlike the novel - imposes the need for allusive movements that free it from the pure mechanisms of plot, from which the novel can never completely disregard, and liken it to poetry. The American poet and novelist Raymond Carver - undisputed master of the art of the short story - said he found more similarities between writing a short story and writing a poem than between writing a short story and writing a novel. And so while it is true that the sermo brevis, in scholastic rhetoric, is a quality of formalization, it is equally true that the specifics of brevity (the “brevity effect” as Paul Zumthor calls it) probably consists precisely in its allusive nature, in its openness, thus in the greater importance it acquires in the reader's process of collaboration.
2024
Palmieri, Nunzia
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