Play involves very broad structures and formalisms. Playing, instead, is a mild form of competition. These dimensions have followed the technological evolution where fiction and reality modulate the cognitive-motor development of children. The differences between real and virtual play are due to the number/type of relationships between the actors, the spaces to occupy/share, the number of options generated up to the amount of physical activity required. How not to lose the relationship and the learning that the movement induces? The head-up games seem to combine the two worlds. Digital reproduction of the games of green area conducted with consoles equipped with GPS and wi-fi: the challenge of the body in real space y led by the mental that analyzes information mediated by the digital.

Il gioco implica strutture e formalismi molto ampi. Giocare, invece, è una forma lieve di competizione. Queste dimensioni hanno seguìto l’evoluzione tecnologica dove finzione e realtà modulano lo sviluppo cognitivo-motorio dei bambini. Le differenze tra gioco reale e virtuale sono ascrivibili al numero di relazioni, all’entità dei rapporti fra gli attori, agli spazi da occupare/condividere, al numero di opzioni generate fino alla quantità di movimento fisico richiesto. Come non perdere la vita di relazione e gli apprendimenti che il movimento induce? Gli headup games sembrerebbero coniugare i due mondi. La riproduzione digitale dei giochi di cortile condotti con consolle dotate di GPS e wi-fi: la sfida del corpo nella realtà condotta dal mentale che analizza informazioni mediate dal digitale

(2024). Conseguenze cognitivo-motorie del gioco reale e virtuale = Cognitive-motor consequences of real and virtual play [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/286989

Conseguenze cognitivo-motorie del gioco reale e virtuale = Cognitive-motor consequences of real and virtual play

Lovecchio, Nicola
2024-01-01

Abstract

Play involves very broad structures and formalisms. Playing, instead, is a mild form of competition. These dimensions have followed the technological evolution where fiction and reality modulate the cognitive-motor development of children. The differences between real and virtual play are due to the number/type of relationships between the actors, the spaces to occupy/share, the number of options generated up to the amount of physical activity required. How not to lose the relationship and the learning that the movement induces? The head-up games seem to combine the two worlds. Digital reproduction of the games of green area conducted with consoles equipped with GPS and wi-fi: the challenge of the body in real space y led by the mental that analyzes information mediated by the digital.
articolo
2024
Il gioco implica strutture e formalismi molto ampi. Giocare, invece, è una forma lieve di competizione. Queste dimensioni hanno seguìto l’evoluzione tecnologica dove finzione e realtà modulano lo sviluppo cognitivo-motorio dei bambini. Le differenze tra gioco reale e virtuale sono ascrivibili al numero di relazioni, all’entità dei rapporti fra gli attori, agli spazi da occupare/condividere, al numero di opzioni generate fino alla quantità di movimento fisico richiesto. Come non perdere la vita di relazione e gli apprendimenti che il movimento induce? Gli headup games sembrerebbero coniugare i due mondi. La riproduzione digitale dei giochi di cortile condotti con consolle dotate di GPS e wi-fi: la sfida del corpo nella realtà condotta dal mentale che analizza informazioni mediate dal digitale
Lovecchio, Nicola
(2024). Conseguenze cognitivo-motorie del gioco reale e virtuale = Cognitive-motor consequences of real and virtual play [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/286989
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