Ministerial Decree no. 226 of 2021, issued as part of the initiatives entrusted by the National Recovery and Resilience Plan (PNRR) to the Ministry of University and Research (MUR), establishes innovative forms of doctoral programs and introduces new procedures for accreditation. This reform is not only aimed at increasing the number of PhD graduates and achieving some of the objectives set by the PNRR but also implies a new understanding of academic research. Considering also the international context, the article aims to assess the recent evolution of the doctoral program in Italy, highlighting opportunities, challenges, and prospects for higher education.
Il DM 226 del 2021, varato nell’ambito degli interventi affidati dal Piano nazionale di ripresa e resilienza al MUR, istituisce forme innovative di dottorato e prevede nuove procedure per l’accreditamento. Questa riforma non mira soltanto all’aumento del numero di dottori di ricerca e al raggiungimento di alcuni degli obiettivi fissati dal PNRR, ma implica un ripensamento dell’idea stessa di ricerca universitaria. Con un occhio rivolto anche al contesto internazionale, l’articolo vuole fare il punto sulla recente evoluzione del dottorato in Italia, evidenziando prospettive e opportunità pedagogiche.
(2024). La trasformazione del dottorato di ricerca. Prospettive e opportunità = PhD in Transition. Prospects and Opportunities [journal article - articolo]. In CQIA RIVISTA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/290326
La trasformazione del dottorato di ricerca. Prospettive e opportunità = PhD in Transition. Prospects and Opportunities
Bertuletti, Paolo
2024-01-01
Abstract
Ministerial Decree no. 226 of 2021, issued as part of the initiatives entrusted by the National Recovery and Resilience Plan (PNRR) to the Ministry of University and Research (MUR), establishes innovative forms of doctoral programs and introduces new procedures for accreditation. This reform is not only aimed at increasing the number of PhD graduates and achieving some of the objectives set by the PNRR but also implies a new understanding of academic research. Considering also the international context, the article aims to assess the recent evolution of the doctoral program in Italy, highlighting opportunities, challenges, and prospects for higher education.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
CQIIA Rivista_XIV_44_2024_pp. 79-87.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
697.08 kB
Formato
Adobe PDF
|
697.08 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo