This paper deals with the rhetoric and imagery of temptation in E.T.A. Hoffmann’s narrative, which involves a process of duplicating male figures on an unconscious level and female ones in literary, artistic, pictorial or sculptural works. Retracing the literary and artistic sources underlying the author’s ‘writing of double’, the essay investigates the role of religious figures in the construction of the discourse of seduction in the narrative machine of the German Romantic writer. All of these by focussing in particular on the author’s first novel, namely "Die Elixiere des Teufels. Nachgelassene Papiere des Bruders Medardus eines Kapuziners. Herausgegeben von dem Verfasser der Phantasiestücke in Callots Manier" ("The Devil’s Elixirs. Posthumous Papers of the Capuchin Friar Medardus. Edited by the Author of the Fantasy Pieces in Callot’s Manner", 1815).
Questo contributo si confronta con la retorica e l’immaginario della tentazione nella narrativa di E.T.A. Hoffmann, che coinvolge un processo di duplicazione delle figure maschili a livello inconscio e di quelle femminili in opere letterarie, artistiche, pittoriche o scultoree. Ripercorrendo le fonti letterarie e artistiche alla base della ‘scrittura del doppio’ dell’autore, il saggio indaga in particolare il ruolo delle figure religiose nella costruzione del discorso della seduzione proprio alla macchina narrativa del romantico tedesco, circoscrivendo l’indagine al suo primo romanzo, ovvero a "Die Elixiere des Teufels. Nachgelassene Papiere des Bruders Medardus eines Kapuziners. Herausgegeben von dem Verfasser der Phantasiestücke in Callots Manier" ("Gli elisir del diavolo. Carte postume del frate cappuccino Medardo. A cura dell’autore dei pezzi di fantasia alla maniera di Callot", 1815).
(2024). Frammenti di un discorso della seduzione in "Die Elixiere des Teufels" di E.T.A. Hoffmann . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/291266
Frammenti di un discorso della seduzione in "Die Elixiere des Teufels" di E.T.A. Hoffmann
Calzoni, Raul
2024-01-01
Abstract
This paper deals with the rhetoric and imagery of temptation in E.T.A. Hoffmann’s narrative, which involves a process of duplicating male figures on an unconscious level and female ones in literary, artistic, pictorial or sculptural works. Retracing the literary and artistic sources underlying the author’s ‘writing of double’, the essay investigates the role of religious figures in the construction of the discourse of seduction in the narrative machine of the German Romantic writer. All of these by focussing in particular on the author’s first novel, namely "Die Elixiere des Teufels. Nachgelassene Papiere des Bruders Medardus eines Kapuziners. Herausgegeben von dem Verfasser der Phantasiestücke in Callots Manier" ("The Devil’s Elixirs. Posthumous Papers of the Capuchin Friar Medardus. Edited by the Author of the Fantasy Pieces in Callot’s Manner", 1815).File | Dimensione del file | Formato | |
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