The impact of age (6-8 years to 9-11 years old children), and authoritativeness (absent/present) on Gudjonsson Suggestibility Scale (GSS2) scores was examined. The GSS2 has been administered to 147 children aged between 6 and 12. The subjects were divided into 2 age groups and were randomly assigned to two conditions of interview: the first one followed the standard procedure of administration, while in the second one, the interviewer took on an authoritative role. The analysis shows that the interviewer's authoritativeness influences weakly children's suggestibility, while the age influences their tendency to yield to the suggestive questions, and also their total suggestibility.
Nel presente lavoro è stata misurata l'influenza della variabile età (6-8 anni/9-11 anni) e della variabile autorevolezza (presente/assente) sul punteggio della Scala di suggestionabilità di Gudjonsson (GSS2). 147 bambini sono stati casualmente assegnati a due condizioni di intervista: una che segue laprocedura standard di somministrazione della Scala, l'altra in cui l'intervistatore assume un ruolo autorevole. L'analisi rileva che l'autorevolezza dell'intervistatore influisce in modo debole sulla suggestionabilità del minore, mentre l'età mostra avere influenza sulla tendenza a cedere alle domande suggestive e sul punteggio generale della suggestionabilità. I risultati vengono discussi alla luce delle implicazioni forensi di ascolto del minore.
La suggestionabilità interrogativa nei bambini: una ricerca sperimentale sull'influenza dell'età e dell'autorevolezza dell'intervistatore
CASO, Letizia;
2013-01-01
Abstract
The impact of age (6-8 years to 9-11 years old children), and authoritativeness (absent/present) on Gudjonsson Suggestibility Scale (GSS2) scores was examined. The GSS2 has been administered to 147 children aged between 6 and 12. The subjects were divided into 2 age groups and were randomly assigned to two conditions of interview: the first one followed the standard procedure of administration, while in the second one, the interviewer took on an authoritative role. The analysis shows that the interviewer's authoritativeness influences weakly children's suggestibility, while the age influences their tendency to yield to the suggestive questions, and also their total suggestibility.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
pub n1.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
5.99 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.99 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo