The aim of this essay is to investigate the contribution of the Centre for Professional Education for Social Workers and the Civic Collaboration Movement, educational associations gravitating around the circles of a secular and reformed left-wing, which moved towards reconstruction as an exquisitely pedagogical problem. It was a question of culturally lively perspectives, which sank their ideal matrices into a rather heterogeneous arch of intellectuals, from Salvemini to the classics of AngloSaxon democratic thought, first and foremost Dewey. Privileged key to understanding remained the courses for the training of teachers, social workers and personnel who in various capacities would hold the role of educator in society
Il presente contributo si prefigge l’obiettivo di indagare l’apporto del Centro di educazione professionale per assistenti sociali e del Movimento di collaborazione civica, associazioni educative gravitanti attorno agli ambienti di una sinistra laica e riformista, che si mossero nell'ottica di una ricostruzione concependola come problema squisitamente pedagogico. Si trattò di prospettive culturalmente vivaci, che affondavano le loro matrici ideali in un arco di intellettuali piuttosto eterogeneo, da Salvemini ai classici del pensiero democratico anglosassone, primo fra tutti Dewey. Chiave di lettura privilegiata rimangono i corsi per la formazione di insegnanti, assistenti sociali e personale che a vario titolo avrebbe ricoperto in società il ruolo di educatore
(2025). L'educazione democratica nell'Italia del secondo dopoguerra. Il ruolo del Centro di educazione professionale per assistenti sociali = Democratic education in Italy in post-World War II. The role of the Centre for Professional Education for Social Workers [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/303785
L'educazione democratica nell'Italia del secondo dopoguerra. Il ruolo del Centro di educazione professionale per assistenti sociali = Democratic education in Italy in post-World War II. The role of the Centre for Professional Education for Social Workers
Conte, Emilio
2025-01-01
Abstract
The aim of this essay is to investigate the contribution of the Centre for Professional Education for Social Workers and the Civic Collaboration Movement, educational associations gravitating around the circles of a secular and reformed left-wing, which moved towards reconstruction as an exquisitely pedagogical problem. It was a question of culturally lively perspectives, which sank their ideal matrices into a rather heterogeneous arch of intellectuals, from Salvemini to the classics of AngloSaxon democratic thought, first and foremost Dewey. Privileged key to understanding remained the courses for the training of teachers, social workers and personnel who in various capacities would hold the role of educator in society| File | Dimensione del file | Formato | |
|---|---|---|---|
|
L_educazione democratica nell_Italia del secondo dopoguerra.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
3.53 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.53 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

