In this contribution, which comments on Tommaso Morawski's book "Mappe della ragione. Kant e la medialità dell’immaginazione cartografica"(2024), the aim is not to outline once again why Kant attributes the possibility of human progress solely to the spiritual-rational sphere of existence and not to the natural-sensible sphere defended by Herder, but to “investigate the effectiveness of diagrammatic forms of writing in connection with the history of concepts”, passing through the “paperiness” of philosophy. With the support of Friedrich Kittler's thinking, who in his lectures in Berlin in 1999 traced the history of media from the Renaissance to contemporary computer graphics, we can also understand how German Idealism, thanks to Kant's contribution, structured a philosophical path - proposing an alternative to the classical history of philosophy - in which communication takes on a central role thanks to its reference to optical media.
In questo contributo, che commenta il libro di Tommaso Morawski "Mappe della ragione. Kant e la medialità dell’immaginazione cartografica" (2024), non si tratta di delineare ancora il motivo per cui Kant ascriva la possibilità di un progresso umano solo alla sfera spirituale-razionale dell’esistenza e non a quella naturale-sensibile difesa da Herder, ma di “indagare l’operatività delle forme diagrammatiche di scrittura in connessione con la storia dei concetti”, passando per la “cartacità” della filosofia. Con il supporto del pensiero di Friedrich Kittler, che nelle lezioni tenute a Berlino nel 1999 ha tracciato un arco della storia dei media dal Rinascimento alla contemporanea computer graphic, possiamo comprendere anche come l’Idealismo tedesco abbia, grazie al contributo di Kant, strutturato un percorso filosofico - proponendo un’alternativa alla classica storia della filosofia - in cui la comunicazione assume un ruolo centrale grazie al rimando ai media ottici.
(2025). L’immagine cartografica e la memoria: dalla “critica della ragion pura” alla “critica della ragione impura” . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/309765
L’immagine cartografica e la memoria: dalla “critica della ragion pura” alla “critica della ragione impura”
Agazzi, Elena
2025-01-01
Abstract
In this contribution, which comments on Tommaso Morawski's book "Mappe della ragione. Kant e la medialità dell’immaginazione cartografica"(2024), the aim is not to outline once again why Kant attributes the possibility of human progress solely to the spiritual-rational sphere of existence and not to the natural-sensible sphere defended by Herder, but to “investigate the effectiveness of diagrammatic forms of writing in connection with the history of concepts”, passing through the “paperiness” of philosophy. With the support of Friedrich Kittler's thinking, who in his lectures in Berlin in 1999 traced the history of media from the Renaissance to contemporary computer graphics, we can also understand how German Idealism, thanks to Kant's contribution, structured a philosophical path - proposing an alternative to the classical history of philosophy - in which communication takes on a central role thanks to its reference to optical media.| File | Dimensione del file | Formato | |
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