School in prison is an opportunity for human and professional growth. Teachers working there are not requi- red to have any specific training, although in-depth study of the context and processes at work within it would facilitate the reading of a complexity that would require the appropriate adaptation of teaching practices. The authors present a continuous training course structured as a Massive Open Online Course (MOOC). The paper illustrates the characteristic of the didactical proposals and the participant’s perception of the quality of the course. Quanti-qualitative data are analysed, in order to structure a reflection that would help outline the content needed for specific training for the teaching profession in prison.
La scuola in carcere costituisce un’opportunità di crescita umana e professionale, presentando caratteristi- che di intervento educativo peculiari. Ai docenti che vi lavorano non è richiesta alcuna formazione specifica, sebbene l’approfondimento del contesto e dei processi in atto al suo interno agevolerebbero la lettura di una complessità che richiederebbe l’opportuno adattamento delle pratiche didattiche. In questo articolo gli autori presentano un’esperienza di formazione finalizzata a questo scopo, strutturata secondo il modello dei Massive Open Online Courses (MOOC). Vengono considerate le fasi della pianificazione e dello sviluppo del corso, nonché le percezioni raccolte dagli studenti e dalle studentesse, al termine del percorso formativo. Tali feedback sono stati analizzati, per strutturare una riflessione che contribuisca a delineare i contenuti necessari a una formazione specifica per la professione docente svolta in contesto di privazione della libertà.
(2023). Insegnare in carcere: riflessioni per una formazione mirata ai docenti [journal article - articolo]. In L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/310146
Insegnare in carcere: riflessioni per una formazione mirata ai docenti
D'Ambrosio, Stefano
2023-01-01
Abstract
School in prison is an opportunity for human and professional growth. Teachers working there are not requi- red to have any specific training, although in-depth study of the context and processes at work within it would facilitate the reading of a complexity that would require the appropriate adaptation of teaching practices. The authors present a continuous training course structured as a Massive Open Online Course (MOOC). The paper illustrates the characteristic of the didactical proposals and the participant’s perception of the quality of the course. Quanti-qualitative data are analysed, in order to structure a reflection that would help outline the content needed for specific training for the teaching profession in prison.| File | Dimensione del file | Formato | |
|---|---|---|---|
|
ISS-c02_Decembrotto_1_2023.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza Free to read
Dimensione del file
292.46 kB
Formato
Adobe PDF
|
292.46 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

