Rimini Protokoll, a theatre collective founded in Germany more than twenty years ago and now world-famous, has been able to give new impetus to the (German, but not only) theatrical practice of the third millennium by experimenting with different types of “performa(c)tive” and site-specific theatre; specifically, its works have often transcended the boundaries of theatre-buildings, plunging “actors” and “spectators” in real landscapes. The paper therefore proposes to trace – starting from the first works set in the urban landscape such as Sonde Hannover (2002) and especially the “itinerant” and interactive performance Call Cutta (since 2005), up to the most recent Shared Landscapes – the poetic, aesthetic (and ethical) trajectory of approach to the landscape described by Rimini Protokoll in its first two decades of activity, seeking to enucleate specificities and continuities as well as of fracture and/or evolution

Rimini Protokoll, un collettivo teatrale fondato in Germania più di vent’anni fa e oggi famoso in tutto il mondo, è riuscito a dare nuovo impulso alla pratica teatrale (tedesca, ma non solo) del terzo millennio, sperimentando diversi tipi di teatro “perform(a)tivo” e site-specific. In particolare, i suoi lavori hanno spesso oltrepassato i confini degli edifici teatrali, immergendo “attori” e “spettatori” in paesaggi reali. Il contributo si propone dunque di tracciare – a partire dalle prime opere ambientate nel paesaggio urbano, come Sonde Hannover (2002) e soprattutto la performance “itinerante” e interattiva Call Cutta (dal 2005), fino al più recente Shared Landscapes – la traiettoria poetica, estetica (ed etica) dell’approccio al paesaggio delineata da Rimini Protokoll nei suoi primi due decenni di attività, cercando di individuare le specificità e le continuità, così come gli elementi di frattura e/o di evoluzione.

(2025). Paesaggi performat(t)ivi nel “teatro” di Rimini Protokoll . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/310845

Paesaggi performat(t)ivi nel “teatro” di Rimini Protokoll

Goggio, Alessandra
2025-01-01

Abstract

Rimini Protokoll, a theatre collective founded in Germany more than twenty years ago and now world-famous, has been able to give new impetus to the (German, but not only) theatrical practice of the third millennium by experimenting with different types of “performa(c)tive” and site-specific theatre; specifically, its works have often transcended the boundaries of theatre-buildings, plunging “actors” and “spectators” in real landscapes. The paper therefore proposes to trace – starting from the first works set in the urban landscape such as Sonde Hannover (2002) and especially the “itinerant” and interactive performance Call Cutta (since 2005), up to the most recent Shared Landscapes – the poetic, aesthetic (and ethical) trajectory of approach to the landscape described by Rimini Protokoll in its first two decades of activity, seeking to enucleate specificities and continuities as well as of fracture and/or evolution
2025
Goggio, Alessandra Maria
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Goggio Protokoll.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 267.42 kB
Formato Adobe PDF
267.42 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/310845
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact