The paper intends to develop the issue of traineeship from a pedagogical point of view, focusing on its educational value for the whole person. The relational, ethical and cultural dimensions characterize the experience of traineeship in its planning, operational and reflexive phases and allow to realize the circularity of theory and practice, school and society, school and business, classroom and laboratory. The relationship between master and apprentice, vocational guidance and work-related learning are some of the main themes of traineeship in its various forms.

Il contributo si propone di affrontare il tema del tirocinio in chiave pedagogica, sottolineandone la valenza formativa per la persona in una prospettiva olistica. Le dimensioni relazionale, etica e culturale permeano l'esperienza di tirocinio nelle sue fasi progettuale, operativa e riflessiva permettendo di concretizzare la circolarità tra teoria e pratica, scuola e società, scuola e impresa, aula e laboratorio. Il rapporto tra mastro e apprendista, l'opportunità orientativa e l'alternanza formativa rappresentano alcuni dei temi chiave che esprimono il valore delle diverse forme di tirocinio, sia curricolare sia extra curricolare.

(2013). Il tirocinio come esperienza formativa della persona: la dimensione pedagogica [essay - saggio]. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/31459

Il tirocinio come esperienza formativa della persona: la dimensione pedagogica

Casaschi, Cristina Maria Teresa;Giraldo, Mabel;Scolari, Alice
2013-01-01

Abstract

The paper intends to develop the issue of traineeship from a pedagogical point of view, focusing on its educational value for the whole person. The relational, ethical and cultural dimensions characterize the experience of traineeship in its planning, operational and reflexive phases and allow to realize the circularity of theory and practice, school and society, school and business, classroom and laboratory. The relationship between master and apprentice, vocational guidance and work-related learning are some of the main themes of traineeship in its various forms.
essay - saggio
2013
Casaschi, Cristina Maria Teresa; Giraldo, Mabel; Scolari, Alice
File allegato/i alla scheda:
Non ci sono file allegati a questa scheda.
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/31459
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact