Reading comprehension processes are not only essential regarding literacy competence and to learning to learn competence, but also, they represent a fundamental necessity as regards the citizenship competence. Based on a possible interpretative model, the Structure Building Framework, the paper examines some secondary students with learning disabilities’ difficulties in reading comprehension processes. With reference to the scientific literature, some instructional approaches able to support these students’ reading comprehension processes are exposed: in particular, text structure instruction, graphic organizers and summarization are presented.
I processi di comprensione del testo non risultano essenziali soltanto in relazione alla competenza alfabetica funzionale o alla capacità di imparare a imparare, ma costituiscono una fondamentale necessità per quanto concerne lo sviluppo di competenze in materia di cittadinanza. A partire da un possibile modello interpretativo della comprensione del testo, lo Structure Building Framework, il contributo prende in esame alcune delle difficoltà incontrate dagli alunni e studenti di scuola secondaria con disturbi specifici di apprendimento in tali processi. Sulla base della letteratura di riferimento, vengono ripresi alcuni possibili approcci didattici capaci di supportare in tali alunni e studenti significativi processi di comprensione del testo: in particolare, vengono presentati la text structure instruction, l’utilizzo di organizzatori grafici e il riassunto
(2024). «Il sasso nello stagno». Promuovere i processi di comprensione del testo di allievi con disturbi specifici di apprendimento = "The stone in the pond. Promoting students with learning disabilities' reading comprehension processes [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/314710
«Il sasso nello stagno». Promuovere i processi di comprensione del testo di allievi con disturbi specifici di apprendimento = "The stone in the pond. Promoting students with learning disabilities' reading comprehension processes
Chiappetta, Federico
2024-01-01
Abstract
Reading comprehension processes are not only essential regarding literacy competence and to learning to learn competence, but also, they represent a fundamental necessity as regards the citizenship competence. Based on a possible interpretative model, the Structure Building Framework, the paper examines some secondary students with learning disabilities’ difficulties in reading comprehension processes. With reference to the scientific literature, some instructional approaches able to support these students’ reading comprehension processes are exposed: in particular, text structure instruction, graphic organizers and summarization are presented.| File | Dimensione del file | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Il sasso nello stagno.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
271.64 kB
Formato
Adobe PDF
|
271.64 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

