The essay suggests different interpretation of Emilio Praga’s experimental approach to the relationship between literature and painting based on the recent category of intermediality. Whereas other poets belonging to ltalian Scapigliatura failed in developing an innovative relation between the “sister arts” as their experiments led to the recognition of the traditional topos of ineffability of the visuals, Emilio Praga (1839-1875) proposed a revolutionary reshaping of romantic ekphrasis and tried to apply the techniques of modern painting in his four collections of poems (Tavolozza, Penombre, Fiabe e leggende, Trasparenze). Although he could not achieve a final and satisfactory personal result, Praga’s poetic quest opened a new perspective that would affect future poets such as Aldo Palazzeschi.
Il saggio suggerisce un nuovo approccio critico, ispirato alle recenti teorie sull'intermedialità delle arti, alle sperimentazioni di Emilio Praga intorno al rapporto tra letteratura e pittura. Mentre i poeti scapigliati italiani falliscono nello sviluppare un rinnovato rapporto tra le "arti sorelle" visto che i loro esperimenti riconfermano il topos tradizionale dell'ineffabilità del visivo, Emilio Praga (1839-1875) propone una ristrutturazione radicale dell'ecfrasi romantica e tenta di applicare le tecniche dei pittori moderni nelle sue quattro raccolte poetiche (Tavolozza, Penombre, Fiabe e leggende, Trasparenze). Sebbene non consegua risultati personali definitivi e soddisfacenti, la ricerca poetica di Praga apre nuove prospettive ai poeti delle generazioni successive come Aldo Palazzeschi.
(2014). L'album e il quaderno: Emilio Praga pittore poeta [book chapter - capitolo di libro]. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/32357
L'album e il quaderno: Emilio Praga pittore poeta
SIRTORI, Marco
2014-01-01
Abstract
The essay suggests different interpretation of Emilio Praga’s experimental approach to the relationship between literature and painting based on the recent category of intermediality. Whereas other poets belonging to ltalian Scapigliatura failed in developing an innovative relation between the “sister arts” as their experiments led to the recognition of the traditional topos of ineffability of the visuals, Emilio Praga (1839-1875) proposed a revolutionary reshaping of romantic ekphrasis and tried to apply the techniques of modern painting in his four collections of poems (Tavolozza, Penombre, Fiabe e leggende, Trasparenze). Although he could not achieve a final and satisfactory personal result, Praga’s poetic quest opened a new perspective that would affect future poets such as Aldo Palazzeschi.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
CISAM_sirtori.pdf
Solo gestori di archivio
Descrizione: publisher's version - versione dell'editore
Dimensione del file
286.7 kB
Formato
Adobe PDF
|
286.7 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo