The present work aims to explore the semantic space of happiness, illustrating and critically discussing the results from a recent research line which investigated how common people define and represent this concept. Overall, studies conducted in this field indicate that happiness is a broad conceptual category covering a wide range of meaning components and themes: for example, health, affective relationships, positive emotions, success, and self-actualization. However, it was also found that the perceived salience of some of these components significantly varies according to the socio-cultural context people live in and their age. In the conclusions, the author discusses the implications of these results for the measurement of subjective well-being and quality of life of the general population.
Il presente contributo si propone di esplorare lo spazio semantico della felicità, illustrando e discutendo criticamente i risultati di un recente filone di ricerca che ha indagato come le persone comuni definiscono e si rappresentano questo concetto. Considerati nel loro insieme, i lavori condotti in questo ambito evidenziano che la felicità è una categoria concettuale molto ampia all’interno della quale trovano posto componenti di significato e temi anche molto diversi fra loro: ad esempio, la salute, le relazioni affettive, le emozioni positive, il successo e l’auto-realizzazione. È stato altresì documentato, però, che l’importanza attribuita ad alcune di queste componenti cambia in modo significativo in funzione del contesto socio-culturale nel quale le persone conducono la propria vita e della loro età. Nelle conclusioni, l’autore discute le implicazioni di questi risultati per la misurazione dei livelli di benessere soggettivo e qualità della vita della popolazione generale.
L’idea di felicità nella psicologia ingenua
SOTGIU, Igor
2015-01-01
Abstract
The present work aims to explore the semantic space of happiness, illustrating and critically discussing the results from a recent research line which investigated how common people define and represent this concept. Overall, studies conducted in this field indicate that happiness is a broad conceptual category covering a wide range of meaning components and themes: for example, health, affective relationships, positive emotions, success, and self-actualization. However, it was also found that the perceived salience of some of these components significantly varies according to the socio-cultural context people live in and their age. In the conclusions, the author discusses the implications of these results for the measurement of subjective well-being and quality of life of the general population.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Sotgiu 2015_ES.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
180.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
180.03 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo