Today, two important kinds of discourse colonize most talk about school and education, concurring to provide analysis, explanations, watchwords, and directions for practice. Surprisingly, neither shows an interest in listening to the voice of pedagogy, which is supposed to be native to the educational field. Pedagogy actually seems to be confined to a sort of “reservation”, essentially benevolently tolerated, provided it focuses on folkloric activities and avoids intruding on the exploitation of new pastures.

Due importanti generi di discorso colonizzano oggi la maggior parte dei ragionamenti sull’educazione e la scuola, concorrendo a fornire analisi, spiegazioni, parole d’ordine e orientamenti verso le pratiche. Sorprendentemente, nessuno dei due appare particolarmente interessato ad ascoltare la voce di chi in quel territorio è nato, ossia la pedagogia. Quest’ultima appare oggi rinchiusa in una sorta di riserva indiana, ossia fondamentalmente tollerata con atteggiamento benevolo a patto che si dedichi ad attività folcloristiche e non disturbi lo sfruttamento dei nuovi pascoli.

Introduzione - Introduction

DOVIGO, Fabio
2015-01-01

Abstract

Today, two important kinds of discourse colonize most talk about school and education, concurring to provide analysis, explanations, watchwords, and directions for practice. Surprisingly, neither shows an interest in listening to the voice of pedagogy, which is supposed to be native to the educational field. Pedagogy actually seems to be confined to a sort of “reservation”, essentially benevolently tolerated, provided it focuses on folkloric activities and avoids intruding on the exploitation of new pastures.
2015
Dovigo, Fabio
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
IntroSENIP.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 313.29 kB
Formato Adobe PDF
313.29 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/76878
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact