The correlational study reports some results of the GioDi Project (2015-2016), in which the ludic use of five mainstream robotic toys has been explored with seven children with physical disability (PD), who can experience limitations in play. Playfulness (Skard & Bundy, 2008) distinguishes play vs. play-like situations (Visalberghi, 1958), i.e. “play for the sake of play” vs. play as a mean for rehabilitative or educational scopes. Mainstream robotic toys can support Playfulness in children with PD. In the current study, Playfulness scores were high: the robots allow the children to experience playful and engaging ludic activities. The scaffolding role played by the adult play-partners, accessibility and usability of the robots and contexts of play were crucial to support Playfulness. The capability of robots to elicit playful activities with children in interaction with adults-scaffolders; the construct of Playfulness and the use of the Test of Playfulness will be discussed.

Lo studio correlazionale riporta alcuni risultati del progetto GioDi (2015-2016), in cui si è esplorato l’uso ludico di cinque giocattoli robotici del mercato comune con sette bambini con disabilità motoria (DM), che possono esperire limitazioni nel gioco. La Playfulness (Skard e Bundy, 2008) permette di distinguere attività ludiche da attività “ludiformi” (Visalberghi, 1958) che emergono quando il gioco è usato a fini riabilitativi o educativi, invece che “per il piacere del gioco”. Nello studio, i punteggi di Playfulness sono risultati alti: i robot hanno permesso di esperire attività ludiche piacevoli e coinvolgenti per i bambini; tuttavia, il ruolo di scaffolding dei partner di gioco, l’accessibilità e l’usabilità dei robot e dei contesti sono risultati aspetti cruciali. Saranno discussi: la capacità dei giocattoli di sollecitare attività ludiche playful con i bambini in interazione con adulti-scaffolder; il costrutto di Playfulness e il Test of Playfulness, utilizzato per la sua valutazione.

(2017). Playfulness: criticità di un costrutto e misurazione nel caso della disabilità . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/151884

Playfulness: criticità di un costrutto e misurazione nel caso della disabilità

Bianquin, Nicole
2017-01-01

Abstract

The correlational study reports some results of the GioDi Project (2015-2016), in which the ludic use of five mainstream robotic toys has been explored with seven children with physical disability (PD), who can experience limitations in play. Playfulness (Skard & Bundy, 2008) distinguishes play vs. play-like situations (Visalberghi, 1958), i.e. “play for the sake of play” vs. play as a mean for rehabilitative or educational scopes. Mainstream robotic toys can support Playfulness in children with PD. In the current study, Playfulness scores were high: the robots allow the children to experience playful and engaging ludic activities. The scaffolding role played by the adult play-partners, accessibility and usability of the robots and contexts of play were crucial to support Playfulness. The capability of robots to elicit playful activities with children in interaction with adults-scaffolders; the construct of Playfulness and the use of the Test of Playfulness will be discussed.
2017
Bulgarelli, Daniela; Bianquin, Nicole
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
Atti_Convegno_Nazionale_TMRE_Bulgarelli_Bianquin-pages-2-17.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione del file 1.33 MB
Formato Adobe PDF
1.33 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/151884
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact