Starting from some reflections on the representation of the present in contemporary children's literature and on the pedagogical meaning of narration, the essay intends to investigate how the theme of work is now interpreted in children's books. From the ones that present the exploitation to which many children are still forced today, up to a reassessment of “doing” in an educational key as an experience based on its centrality for integral human development. The article then deepens the representation of the work in the Harry Potter saga, analyzing the educational itinerary that the wizard accomplishes through a training apprenticeship path. Finally, it ends with a discussion of some picturebooks which, in an heterogeneous way and with different sensibilities and perspectives, also introduce the little ones to the complex constellation of works, implicitly also conveying new possibilities of reading that world.
A partire da alcune riflessioni sulla rappresentazione dell’attuale nella letteratura per l’infanzia contemporanea e sul significato pedagogico della narrazione, il saggio intende indagare come il tema del lavoro sia oggi interpretato nei libri per bambini. Dalle opere che presentano lo sfruttamento a cui ancora oggi molti piccoli sono costretti, fino a una rivalutazione del “fare” in chiave educativa come esperienza che rimette al centro la persona e la compie nella sua integralità. L’articolo approfondisce, quindi, la rappresentazione del lavoro nella saga di Harry Potter, analizzando l’itinerario educativo che compie il maghetto attraverso un percorso di apprendistato formativo, per concludersi, infine, con una disamina di alcuni albi illustrati che, in modo eterogeneo e con differenti sensibilità e prospettive, introducono anche i più piccoli alla complessa costellazione dei mestieri, veicolando implicitamente anche inedite possibilità di lettura del mondo del lavoro.
(2020). La questione del lavoro nella letteratura per l’infanzia contemporanea. Immagini, metafore e prime riflessioni pedagogiche [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/175482
La questione del lavoro nella letteratura per l’infanzia contemporanea. Immagini, metafore e prime riflessioni pedagogiche
Mazzini, Alessandra
2020-01-01
Abstract
Starting from some reflections on the representation of the present in contemporary children's literature and on the pedagogical meaning of narration, the essay intends to investigate how the theme of work is now interpreted in children's books. From the ones that present the exploitation to which many children are still forced today, up to a reassessment of “doing” in an educational key as an experience based on its centrality for integral human development. The article then deepens the representation of the work in the Harry Potter saga, analyzing the educational itinerary that the wizard accomplishes through a training apprenticeship path. Finally, it ends with a discussion of some picturebooks which, in an heterogeneous way and with different sensibilities and perspectives, also introduce the little ones to the complex constellation of works, implicitly also conveying new possibilities of reading that world.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
NSR_6_2020_Mazzinipdf.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
4.69 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.69 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo