Based on a theoretical framework that combines media studies, fashions studies and philosophy of mind, this contribution adopts an “enactive” perspective to analyze the relationship between audiovisual media and fashion. The application of the enactive approach allows to highlight the centrality of the interaction between body, space and technology in the construction of the media experience intended as an extension of human physical and mental limits. The analysis of two recent fashion films by the American director Spike Jonze – "Kenzo World" for Kenzo (2016) and "Welcome Home" for Apple (2018) – will contribute to clarify the ways in which the combination of dance, music, fashion, advertising and film narration can give life to enactive media experiences.

Sulla base di una piattaforma teorica che incrocia media studies, fashions studies e scienze della mente, questo contributo adotta una prospettiva “enattiva” per analizzare il rapporto fra media audiovisivi e moda. L’applicazione dell’approccio enattivo consente di mettere in evidenza la centralità dell’interazione tra corpo, spazio e tecnologia nella costruzione dell’esperienza mediale intesa come un’estensione dei limiti fisici e mentali umani. L’analisi di due recenti fashion film del regista statunitense Spike Jonze – "Kenzo World" per Kenzo (2016) e "Welcome Home" per Apple (2018) – contribuirà a chiarire le modalità in cui il connubio fra danza, musica, moda, pubblicità e narrazione cinematografica può dare vita a esperienze mediali enattive.

(2020). “Hey Siri, Play Me Something I’d Like!” Ecophenomenology of Fashion in Spike Jonze’s Fashion Film [journal article - articolo]. In ZONEMODA JOURNAL. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/178892

“Hey Siri, Play Me Something I’d Like!” Ecophenomenology of Fashion in Spike Jonze’s Fashion Film

D'Aloia, Adriano
2020-01-01

Abstract

Based on a theoretical framework that combines media studies, fashions studies and philosophy of mind, this contribution adopts an “enactive” perspective to analyze the relationship between audiovisual media and fashion. The application of the enactive approach allows to highlight the centrality of the interaction between body, space and technology in the construction of the media experience intended as an extension of human physical and mental limits. The analysis of two recent fashion films by the American director Spike Jonze – "Kenzo World" for Kenzo (2016) and "Welcome Home" for Apple (2018) – will contribute to clarify the ways in which the combination of dance, music, fashion, advertising and film narration can give life to enactive media experiences.
articolo
2020
Sulla base di una piattaforma teorica che incrocia media studies, fashions studies e scienze della mente, questo contributo adotta una prospettiva “enattiva” per analizzare il rapporto fra media audiovisivi e moda. L’applicazione dell’approccio enattivo consente di mettere in evidenza la centralità dell’interazione tra corpo, spazio e tecnologia nella costruzione dell’esperienza mediale intesa come un’estensione dei limiti fisici e mentali umani. L’analisi di due recenti fashion film del regista statunitense Spike Jonze – "Kenzo World" per Kenzo (2016) e "Welcome Home" per Apple (2018) – contribuirà a chiarire le modalità in cui il connubio fra danza, musica, moda, pubblicità e narrazione cinematografica può dare vita a esperienze mediali enattive.
D'Aloia, Adriano
(2020). “Hey Siri, Play Me Something I’d Like!” Ecophenomenology of Fashion in Spike Jonze’s Fashion Film [journal article - articolo]. In ZONEMODA JOURNAL. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/178892
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