The paper addresses the issue of effective teaching strategies on an inclusive level and invites to critically investigate the relationship between what is highlighted by today’s research and what teachers know and represent, especially from the point of view of their professional training. By comparing the evidence derived from the literature with the results of a survey on quantitative/qualitative data involving 150 teachers, the paper describes a picture of substantial convergence, though with some important differences, between the ‘reality’ of research and the ‘representation’ of teachers and offers evidence in favour of a more customized professionalization of teachers, able to transform foreknowledge and not only provide content.
L’articolo affronta il tema dell’efficacia delle strategie didattiche sul piano inclusivo e invita ad approfondire criticamente la relazione tra quanto messo in evidenza dall’odierna ricerca e quanto sanno e si rappresentano i docenti, soprattutto in prospettiva della loro formazione professionale. Sulla base del confronto tra una sintesi delle evidenze offerte dalla letteratura e gli esiti di un’indagine esplorativa su dati quanti/qualitativi che ha coinvolto 150 docenti, il lavoro descrive un quadro di sostanziale convergenza, con alcune importanti differenze, tra ‘realtà’ della ricerca e ‘rappresentazione’ degli insegnati e offre argomenti a favore di una professionalizzazione docente più personalizzata, che intervenga a trasformare le preconoscenze e che non fornisca solo contenuti.
(2019). Strategie efficaci per l’inclusione scolastica: ‘realtà’ della ricerca e ‘rappresentazione’ dei docenti [journal article - articolo]. In RICERCAZIONE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/195349
Strategie efficaci per l’inclusione scolastica: ‘realtà’ della ricerca e ‘rappresentazione’ dei docenti
Agrati, Laura Sara
2019-01-01
Abstract
The paper addresses the issue of effective teaching strategies on an inclusive level and invites to critically investigate the relationship between what is highlighted by today’s research and what teachers know and represent, especially from the point of view of their professional training. By comparing the evidence derived from the literature with the results of a survey on quantitative/qualitative data involving 150 teachers, the paper describes a picture of substantial convergence, though with some important differences, between the ‘reality’ of research and the ‘representation’ of teachers and offers evidence in favour of a more customized professionalization of teachers, able to transform foreknowledge and not only provide content.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Agrati RicercaAzione 2019.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
704.82 kB
Formato
Adobe PDF
|
704.82 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo