Many students interpret the equals sign as an “operator” indicating an operation to be performed, rather than as a relationship of equivalence. In this paper we present the results of a survey aimed at highlighting the contrast between these two different concepts of equality in primary and middle schools. The percentage of correct answers was higher than in previous studies, but some difficulties were still recorded. Furthermore, the concept of the equals symbol developed positively during schooling. Although the results cannot yet be generalised, they may depend on changes in certain educational methods in the last few years.
Molti studenti considerano un’uguaglianza non come una relazione di equivalenza, ma come un “operatore” che indica lo svolgimento delle operazioni. In questo lavoro si presentano i risultati relativi a un questionario mirato a far emergere la contrapposizione tra queste due concezioni dell’uguaglianza nel corso del primo ciclo di istruzione. La percentuale di risposte corrette è superiore a quanto mostrato nella letteratura precedente, sebbene permangano alcune difficoltà. Inoltre, la concezione del simbolo di uguaglianza evolve positivamente nel percorso scolastico. Sebbene non generalizzabile, questa rilevazione forse mostra gli effetti positivi della variazione di alcune pratiche didattiche negli ultimi anni.
(2021). L’interpretazione del simbolo di uguaglianza nel primo ciclo d’istruzione = Interpreting the equality symbol in primary and middle schools [journal article - articolo]. In RICERCAZIONE. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/204016
L’interpretazione del simbolo di uguaglianza nel primo ciclo d’istruzione = Interpreting the equality symbol in primary and middle schools
Giberti, Chiara;
2021-01-01
Abstract
Many students interpret the equals sign as an “operator” indicating an operation to be performed, rather than as a relationship of equivalence. In this paper we present the results of a survey aimed at highlighting the contrast between these two different concepts of equality in primary and middle schools. The percentage of correct answers was higher than in previous studies, but some difficulties were still recorded. Furthermore, the concept of the equals symbol developed positively during schooling. Although the results cannot yet be generalised, they may depend on changes in certain educational methods in the last few years.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
51_Maffia&Giberti_2021_IPRASE.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
649.74 kB
Formato
Adobe PDF
|
649.74 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo