The impact of the worldwide Covid-19 pandemic on education and training systems has been enormous: from distance teaching to school-family relationship numerous areas have been disrupted and challenged, thus moving back to the center of pedagogical debate and in the society. The paper, based on an analysis of the context caused by the pandemic crisis and its effects on the education system, calls for a profound paradigm shift in the pedagogical, didactic, ordering and organizational models of schools. Then, in the final part of the article, we focus on a specific case that can represent a relaunch point for the entire educational system: the reform of initial training for secondary school, teachers, outlining objectives, risks, possibilities and perspectives.

L’impatto che la pandemia mondiale da Covid-19 ha avuto sui sistemi di istruzione e formazione è stato enorme: dalla didattica a distanza alle relazioni scuola-famiglia numerosi sono stati gli ambiti ad essere stravolti e messi in discussione, tornando così al centro del dibattito pedagogico e nella società. Il contributo, a partire da un’analisi del contesto provocato dalla crisi pandemica e dai suoi effetti sul sistema di istruzione, invoca un profondo cambio di paradigma nei modelli pedagogici, didattici, ordinamentali e organizzativi delle scuole. Quindi, nella parte finale dell’articolo, ci si sofferma su un caso specifico che può rappresentare un punto di rilancio per l’intero sistema educativo: la riforma della formazione iniziale degli insegnanti della scuola secondaria, delineando obiettivi, rischi, possibilità e prospettive.

(2022). Le scuole oltre la pandemia: orizzonti pedagogici per possibili rilanci . Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/226591

Le scuole oltre la pandemia: orizzonti pedagogici per possibili rilanci

Magni, Francesco
2022-01-01

Abstract

The impact of the worldwide Covid-19 pandemic on education and training systems has been enormous: from distance teaching to school-family relationship numerous areas have been disrupted and challenged, thus moving back to the center of pedagogical debate and in the society. The paper, based on an analysis of the context caused by the pandemic crisis and its effects on the education system, calls for a profound paradigm shift in the pedagogical, didactic, ordering and organizational models of schools. Then, in the final part of the article, we focus on a specific case that can represent a relaunch point for the entire educational system: the reform of initial training for secondary school, teachers, outlining objectives, risks, possibilities and perspectives.
2022
Magni, Francesco Emmanuele
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
c-PasSaggi-Costituzionali-1-2022-interno pagine 1 - 4, 58 - 63, 181, 187, 188.pdf

accesso aperto

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 256.72 kB
Formato Adobe PDF
256.72 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
DichiarazioneAttoConvegno_volume - magni.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: non applicabile
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 143.51 kB
Formato Adobe PDF
143.51 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/226591
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact