The Italian National Recovery and Resilience Plan provides for an investment of 830 million euros in 'Improvement of the recruitment and teacher training processes' but spares operational indications. This paper proposes an ‘against the light’ reading of the Plan in search of the broader and implicit development strategy, aimed at the Public Administration, and which could involve the teaching staff. A strategic framework emerges, aimed at the accountability of spending and the meticulous definition of the Profiles of competences, which would integrate - after epistemological and operational clarification - the ePortfolio as a device for monitoring skills and personal, as well as professional development.
Il Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza italiano prevede un investimento di 830 milioni di euro per interventi di ‘Miglioramento dei processi di reclutamento e di formazione degli insegnanti’ e lesina indicazioni operative in merito. Il presente lavoro propone una lettura ‘in controluce’ del Piano, alla ricerca dei passaggi esplicativi di una strategia di sviluppo più ampia e implicita, rivolta alla Pubblica Amministrazione, e che potrebbe coinvolgere - con opportune modifiche - il corpo docente. Emerge un quadro strategico, volto all’accountability della spesa e alla definizione minuziosa dei Profili di competenze, che integrerebbe – previ chiarimenti di ordine epistemologico, prima che operativi – l’ePortfolio quale dispositivo di monitoraggio delle competenze e di sviluppo personale, oltre che professionale.
(2022). PNRR e formazione degli insegnanti. Lettura ‘in controluce’ su profili e portfolio [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from http://hdl.handle.net/10446/229197
PNRR e formazione degli insegnanti. Lettura ‘in controluce’ su profili e portfolio
Agrati, Laura Sara
2022-01-01
Abstract
The Italian National Recovery and Resilience Plan provides for an investment of 830 million euros in 'Improvement of the recruitment and teacher training processes' but spares operational indications. This paper proposes an ‘against the light’ reading of the Plan in search of the broader and implicit development strategy, aimed at the Public Administration, and which could involve the teaching staff. A strategic framework emerges, aimed at the accountability of spending and the meticulous definition of the Profiles of competences, which would integrate - after epistemological and operational clarification - the ePortfolio as a device for monitoring skills and personal, as well as professional development.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Agrati+Nuova+secondaria+2022.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
1.22 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.22 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo