Following a historical digression on the main legislative issues that, starting from Law 104, have marked the development of inclusive contexts, this contribution aims to provide a reflection on how to support inclusive processes in early childhood services. The challenge is to guarantee every child, and those with disabilities, meaningful inclusion through rethinking and adapting the context. The individualised educational planning becomes an essential tool for supporting participation of children with disabilities in a context of community development, which on the one hand can sustain their belonging to the general cultural pathway provided for peers, and on the other hand maintains an approach to the individual and his or her development.
Dopo una digressione storica sui principali snodi legislativi che, a partire dalla Legge 104, hanno ac-compagnato la creazione di contesti inclusivi, il presente contributo intende condurre una riflessio-ne su come sostenere i processi inclusivi nei servizi per la prima infanzia. La sfida è quella di garantire ad ogni bambino, ed in particolare a coloro che hanno delle disabilità, un significativo coinvolgi-mento attraverso un ripensamento e un adatta-mento del contesto. La progettazione educativa individualizzata diviene a tal proposito strumento fondamentale per supportare la partecipazione dei bambini con disabilità a un contesto di sviluppo comunitario, che sappia da una parte sostenere l’appartenenza al percorso culturale collettivo pre-visto per i pari, e dall’altra mantenere uno sguardo sul singolo e sul suo sviluppo
(2022). Dalle origini normative alle declinazioni più attuali: il diritto alla partecipazione e alla progettazione educativa individualizzata al nido d’infanzia [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/234289
Dalle origini normative alle declinazioni più attuali: il diritto alla partecipazione e alla progettazione educativa individualizzata al nido d’infanzia
Bianquin, Nicole
2022-01-01
Abstract
Following a historical digression on the main legislative issues that, starting from Law 104, have marked the development of inclusive contexts, this contribution aims to provide a reflection on how to support inclusive processes in early childhood services. The challenge is to guarantee every child, and those with disabilities, meaningful inclusion through rethinking and adapting the context. The individualised educational planning becomes an essential tool for supporting participation of children with disabilities in a context of community development, which on the one hand can sustain their belonging to the general cultural pathway provided for peers, and on the other hand maintains an approach to the individual and his or her development.File | Dimensione del file | Formato | |
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