The recent pandemic and the widespread use of distance learning has led, among other consequences, to a sudden and unexpected erosion of the usual space-time boundaries between school and “out-of-school”, between school and family contexts, times and spaces, in a hybridization of levels that raises new and old questions and problems, but at the same time opens unforeseen possibilities for innovation. The paper, after outlining the context of the increasingly pervasive digital "disruption" in every sphere of personal and social life, aims to reflect on the pedagogical awareness and consequences that this changed scenario brings with it, with reference to the renewed educational responsibility of parents in relation to the context of educational institutions, in order to relaunch the increasingly essential educational-formative pact between school and family.
La recente pandemia e il diffuso utilizzo della didattica a distanza ha comportato, tra le altre conseguenze, una improvvisa e repentina erosione dei consueti confini spazio-temporali tra scuola ed “extra-scuola”, tra contesto scolastico e contesto familiare, tra tempi e spazi della scuola e della famiglia, in una ibridazione di piani che suscita nuovi e antichi interrogativi e problemi, ma allo stesso tempo apre ad inaspettate possibilità di innovazione. Il contributo, dopo aver delineato il contesto della “disruption” digitale sempre più pervasiva in ogni ambito della vita personale e sociale, vuole riflettere sulle consapevolezze e sulle conseguenze di tipo pedagogico che questo mutato scenario porta con sé, con particolare riferimento alla rinnovata responsabilità educativa dei genitori in relazione al contesto delle istituzioni scolastiche, per rilanciare così quel patto educativo-formativo tra scuola e famiglia sempre più indispensabile.
(2022). La disruption digitale e la riscoperta della responsabilità educativa della famiglia [journal article - articolo]. In LA FAMIGLIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/235110
La disruption digitale e la riscoperta della responsabilità educativa della famiglia
Magni, Francesco
2022-01-01
Abstract
The recent pandemic and the widespread use of distance learning has led, among other consequences, to a sudden and unexpected erosion of the usual space-time boundaries between school and “out-of-school”, between school and family contexts, times and spaces, in a hybridization of levels that raises new and old questions and problems, but at the same time opens unforeseen possibilities for innovation. The paper, after outlining the context of the increasingly pervasive digital "disruption" in every sphere of personal and social life, aims to reflect on the pedagogical awareness and consequences that this changed scenario brings with it, with reference to the renewed educational responsibility of parents in relation to the context of educational institutions, in order to relaunch the increasingly essential educational-formative pact between school and family.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Vol. La Famiglia 2022 pagine 1 - 4, 16, 17, 78 - 93.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
230.27 kB
Formato
Adobe PDF
|
230.27 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo