Guidance, tailored to personal needs, is essential in shaping each person's educational and vocational path. Targeted orientation can contribute to the construction of personalized itineraries that enhance the individual's talents, expectations, and aspirations in a way that offers the possibility of pursuing goals consistent with one's inclinations. The Ministry of Education's recent guidelines aim to strengthen the link between the first and second cycles of education and training, creating a structured and coordinated guidance system that recognizes students' talents, aptitudes and inclinations. The aim is to accompany students on a personal, vocational and educational life path. This paper offers a first commentary on this, underlining the importance of the autonomy dimension of educational institutions in the next phase of implementation of the guidelines.
L'orientamento rappresenta un fattore essenziale nella definizione di un efficace e soddisfacente percorso formativo e professionale di ciascuno. Un orientamento mirato può contribuire alla costruzione di itinerari personalizzati che valorizzino talenti, aspettative e aspirazioni della persona in modo da offrire la possibilità di perseguire traguardi coerenti con le proprie inclinazioni. Le recenti linee guida del Ministero dell’Istruzione mirano a rafforzare il collegamento tra primo e secondo ciclo di istruzione e formazione, creando un sistema di orientamento strutturato e coordinato che riconosca i talenti, le attitudini e le inclinazioni degli studenti. Lo scopo è quello di accompagnare gli studenti in un percorso di vita personale, professionale e formativo. Il presente contributo offre un primo commento al riguardo, sottolineando l’importanza della dimensione dell’autonomia delle istituzioni scolastiche nella prossima fase di attuazione.
(2023). Le nuove linee guida per l’orientamento. Una sfida per l’autonomia delle scuole [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/235231
Le nuove linee guida per l’orientamento. Una sfida per l’autonomia delle scuole
Magni, Francesco
2023-01-01
Abstract
Guidance, tailored to personal needs, is essential in shaping each person's educational and vocational path. Targeted orientation can contribute to the construction of personalized itineraries that enhance the individual's talents, expectations, and aspirations in a way that offers the possibility of pursuing goals consistent with one's inclinations. The Ministry of Education's recent guidelines aim to strengthen the link between the first and second cycles of education and training, creating a structured and coordinated guidance system that recognizes students' talents, aptitudes and inclinations. The aim is to accompany students on a personal, vocational and educational life path. This paper offers a first commentary on this, underlining the importance of the autonomy dimension of educational institutions in the next phase of implementation of the guidelines.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
2023 - NS5 - orientamento Magni 2023.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
3.54 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.54 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo