Dante’s relationship with the doctrinal legacy of Thomas Aquinas has been the subject of extensive and intense discussions among scholars. If it is evident that the Florentine poet directly knew some of Aquinas’s significant works, however, the way in which he confronts the thought of the Dominican doctor is debated. Beyond the controversies on Dante’s Thomism or Averroism, Thomas Aquinas plays a central role in the complex narrative and doctrinal system of the Divine Comedy: more precisely, Dante organizes the cantos of the Heaven of the Sun as a long dialogue between the pilgrim poet and the Dominican master. This contribution focuses on the portrait of Aquinas that Alighieri traces in this part of his work, highlighting its doctrinal relevance and stressing the relationship of the “beatification” of Aquinas in the Comedy – which precedes the one that John XXII proclaimed in 1323 – with the cultural and political project carried out by Dante.
Nella critica dantesca il rapporto dell’Alighieri con l’eredità dottrinale di Tommaso d’Aquino è oggetto di ampie e serrate discussioni. Se appare evidente una conoscenza diretta di opere significative dell’Aquinate da parte del poeta fiorentino, è però oggetto di discussione la modalità con cui egli si confronta con il pensiero del dottore domenicano. Al di là delle controversie circa un Dante tomista o averroista, la figura di Tommaso d’Aquino ha un ruolo centrale nel complesso sistema narrativo e dottrinale della Commedia: nello specifico i canti del Cielo del Sole sono scanditi dal dialogo fra il poeta pellegrino e il maestro domenicano. Il contributo si sofferma sul ritratto di Tommaso che l’Alighieri traccia in questa parte della sua opera, mettendone in luce lo spesso dottrinale e il rapporto della “beatificazione” dell’Aquinate nella Commedia – che precede quella proclamata nel 1323 da Giovanni XXII – ha con il progetto culturale e politico portato avanti da Dante.
(2022). L’Aquinate beato. Tentativo di contestualizzazione storico-filosofica del Tommaso del Cielo del Sole [journal article - articolo]. In MEDIOEVO: RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA MEDIEVALE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/238595
L’Aquinate beato. Tentativo di contestualizzazione storico-filosofica del Tommaso del Cielo del Sole
Saccenti, Riccardo
2022-01-01
Abstract
Dante’s relationship with the doctrinal legacy of Thomas Aquinas has been the subject of extensive and intense discussions among scholars. If it is evident that the Florentine poet directly knew some of Aquinas’s significant works, however, the way in which he confronts the thought of the Dominican doctor is debated. Beyond the controversies on Dante’s Thomism or Averroism, Thomas Aquinas plays a central role in the complex narrative and doctrinal system of the Divine Comedy: more precisely, Dante organizes the cantos of the Heaven of the Sun as a long dialogue between the pilgrim poet and the Dominican master. This contribution focuses on the portrait of Aquinas that Alighieri traces in this part of his work, highlighting its doctrinal relevance and stressing the relationship of the “beatification” of Aquinas in the Comedy – which precedes the one that John XXII proclaimed in 1323 – with the cultural and political project carried out by Dante.File | Dimensione del file | Formato | |
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