In Italy, as in many other countries, the gap between males’ and females’ performances in mathematics standardized tests is marked and in favor of the former. However, when looking at results in terms of school grades this gap does not appear or is even in favor of females. In this contribution we will reflect on the main factors that may influence the different performances of males and females in standardized tests, among them we will also consider metacognitive aspects and factors related to the beliefs of teachers, parents and students with respect to mathematics. The results of a questionnaire proposed to more than 500 teachers from different school grades revealed the role of teachers’ beliefs in relation to gender differences and allowed us to interpret the present gap in terms of school evaluations in terms of beliefs as well.

In Italia, come in molte altre nazioni, il divario nei risultati ottenuti da maschi e femmine nelle prove standardizzate di matematica risulta essere marcato e a favore dei primi. Se si considerano però i risultati in termini di voti scolastici questo divario non risulta o è addirittura a favore delle femmine. In questo contributo rifletteremo sui principali fattori che possono influenzare le differenti performance di maschi e femmine nelle prove standardizzate, tra questi prenderemo in considerazione anche aspetti metacognitivi e fattori legati alle convinzioni di insegnanti, genitori e studenti rispetto alla matematica. I risultati di un questionario proposto a oltre 500 docenti di diversi gradi scolastici ha fatto emergere il ruolo delle convinzioni dei docenti in relazione alle differenze di genere e ci ha permesso di interpretare il divario presente in termini di valutazioni scolastiche anche in termini di convinzioni.

(2022). Valutare per comprendere le differenze di genere [journal article - articolo]. In ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/238610

Valutare per comprendere le differenze di genere

Giberti, Chiara
2022-01-01

Abstract

In Italy, as in many other countries, the gap between males’ and females’ performances in mathematics standardized tests is marked and in favor of the former. However, when looking at results in terms of school grades this gap does not appear or is even in favor of females. In this contribution we will reflect on the main factors that may influence the different performances of males and females in standardized tests, among them we will also consider metacognitive aspects and factors related to the beliefs of teachers, parents and students with respect to mathematics. The results of a questionnaire proposed to more than 500 teachers from different school grades revealed the role of teachers’ beliefs in relation to gender differences and allowed us to interpret the present gap in terms of school evaluations in terms of beliefs as well.
articolo
2022
In Italia, come in molte altre nazioni, il divario nei risultati ottenuti da maschi e femmine nelle prove standardizzate di matematica risulta essere marcato e a favore dei primi. Se si considerano però i risultati in termini di voti scolastici questo divario non risulta o è addirittura a favore delle femmine. In questo contributo rifletteremo sui principali fattori che possono influenzare le differenti performance di maschi e femmine nelle prove standardizzate, tra questi prenderemo in considerazione anche aspetti metacognitivi e fattori legati alle convinzioni di insegnanti, genitori e studenti rispetto alla matematica. I risultati di un questionario proposto a oltre 500 docenti di diversi gradi scolastici ha fatto emergere il ruolo delle convinzioni dei docenti in relazione alle differenze di genere e ci ha permesso di interpretare il divario presente in termini di valutazioni scolastiche anche in termini di convinzioni.
Bonato, Francesca; Giberti, Chiara
(2022). Valutare per comprendere le differenze di genere [journal article - articolo]. In ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/238610
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