The paper presents the outcomes of exploratory research aimed at conducting a preliminary analysis of the international literature concerning the processes of involving students with disabilities in individualized educational planning. The results and the discussion are focused on the main theoretical-methodological orientations and the educational programs designed and tested. The narrative synthesis provides theoretical-methodological orientations tending to focus on two aspects: the planning dimension of the process with the specification of certain phases that affect not only the IEP meetings but the work of the entire school year, and the focus on the constructs of self-determination and self-advocacy. The studies reported were conducted almost exclusively in a North American context and the programs identified undoubtedly reflect their specificities. These results could however be interesting and functional also in the national panorama in a logic of implementation of the practices implemented: the indications could in fact support the ‘Gruppi di Lavoro Operativi’ and the teaching teams to conceive a design in which the involvement of the student with disabilities is real and significant in every moment of the process
Il contributo presenta gli esiti di una ricerca esplorativa finalizzata a condurre un’analisi preliminare della letteratura di carattere internazionale relativa ai processi indirizzati al coinvolgimento dello studente con disabilità nella progettazione educativa individualizzata. I risultati e la discussione presentati si focalizzano sui principali orientamenti teorico-metodologici e sui programmi didattici ideati e sperimentati. La sintesi narrativa restituisce degli orientamenti teorici-metodologici tendenzialmente focalizzati su due aspetti: la dimensione progettuale del processo con la specificazione di determinate fasi che toccano non solo gli incontri PEI ma il lavoro dell’intero anno scolastico e la focalizzazione sui costrutti di autodeterminazione e self-advocacy. Gli studi riportati sono stati condotti quasi esclusivamente in contesto nord-americano e i programmi individuati ne riflettono indubbiamente le specificità. Tali risultati potrebbero comunque essere interessanti e funzionali anche nel panorama nazionale in una logica di implementazione delle pratiche agite: le indicazioni potrebbero infatti supportare i ‘Gruppi di Lavoro Operativi’ ed in particolare i gruppi docenti a ideare una progettazione in cui il coinvolgimento dello studente con disabilità sia reale e significativo in ogni momento del processo.
(2023). Di chi è il PEI? Il coinvolgimento dell’alunno con disabilità nella progettazione educativa individualizzata. Declinazioni teorico-metodologiche e programmi didattici dalla ricerca internazionale [journal article - articolo]. In ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/247129
Di chi è il PEI? Il coinvolgimento dell’alunno con disabilità nella progettazione educativa individualizzata. Declinazioni teorico-metodologiche e programmi didattici dalla ricerca internazionale
Bianquin, Nicole;
2023-01-01
Abstract
The paper presents the outcomes of exploratory research aimed at conducting a preliminary analysis of the international literature concerning the processes of involving students with disabilities in individualized educational planning. The results and the discussion are focused on the main theoretical-methodological orientations and the educational programs designed and tested. The narrative synthesis provides theoretical-methodological orientations tending to focus on two aspects: the planning dimension of the process with the specification of certain phases that affect not only the IEP meetings but the work of the entire school year, and the focus on the constructs of self-determination and self-advocacy. The studies reported were conducted almost exclusively in a North American context and the programs identified undoubtedly reflect their specificities. These results could however be interesting and functional also in the national panorama in a logic of implementation of the practices implemented: the indications could in fact support the ‘Gruppi di Lavoro Operativi’ and the teaching teams to conceive a design in which the involvement of the student with disabilities is real and significant in every moment of the processFile | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
5.+Bianquin,+Sacchi+80-97+DEF.pdf
accesso aperto
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione del file
292.43 kB
Formato
Adobe PDF
|
292.43 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo