This work examines the challenges of the learner in changing situations dominated by complexity. The change that characterizes our time has called into question both the way of being of work organizations as well as that of the training institutions called to overcome the educational paradigms of the twentieth century to promote new skills throughout life. All this leads to rethinking learning and development in organizations by updating emerging possibilities that are (compared to the past) linked to contexts of interdependance, speed and complexity. These three key forces of current society determine a VUCA (volatile, uncertain, complex and ambiguous ) environment wich requires a necessary reversal of governance models from top down to bottom up decentralized models.
Questo lavoro esamina le sfide della persona che apprende in situazioni mutevoli dominate dalla complessità. Il cambiamento che caratterizza il nostro tempo ha messo in discussione il modo di essere delle organizzazioni lavorative, come anche quello delle istituzioni formative chiamate a superare i paradigmi educativi del Novecento. Tutto questo porta, quindi, a ripensare l'apprendimento e lo sviluppo nelle organizzazioni attualizzando le possibilità emergenti legate, rispetto al passato, a contesti di interdipendenza, di velocità e di complessità. Queste tre forze chiave della società attuale determinano un ambiente VUCA (volatile, incerto, complesso e ambiguo) che richiede un capovolgimento dei modelli di governance da top down a modelli bottom up didecentralizzati.
(2024). Come cambiano l'apprendimento e lo sviluppo sul lavoro e nelle istituzioni formative al tempo della complessità = How learning and development change at work and in educational institutions at the time of complexity [journal article - articolo]. In NUOVA SECONDARIA. Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/272729
Come cambiano l'apprendimento e lo sviluppo sul lavoro e nelle istituzioni formative al tempo della complessità = How learning and development change at work and in educational institutions at the time of complexity
Spennati, Stefano;
2024-01-01
Abstract
This work examines the challenges of the learner in changing situations dominated by complexity. The change that characterizes our time has called into question both the way of being of work organizations as well as that of the training institutions called to overcome the educational paradigms of the twentieth century to promote new skills throughout life. All this leads to rethinking learning and development in organizations by updating emerging possibilities that are (compared to the past) linked to contexts of interdependance, speed and complexity. These three key forces of current society determine a VUCA (volatile, uncertain, complex and ambiguous ) environment wich requires a necessary reversal of governance models from top down to bottom up decentralized models.File | Dimensione del file | Formato | |
---|---|---|---|
Come cambiano l’apprendimento.pdf
Solo gestori di archivio
Versione:
publisher's version - versione editoriale
Licenza:
Licenza default Aisberg
Dimensione del file
2.41 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.41 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo