The focus of the paper is an observational-descriptive study of three omnicomprehensive schools in the Lombardy Region. It examines: the context in which teachers worked during the COVID-19 pandemic, their beliefs and practices regarding formative assessment, student learning and engagement during ERT, and the links between these and the context. The study suggests that there is a belief among teachers that formative assessment can support student learning and engagement in what is perceived to be an emergency context. The data collected indicate a positive correlation between beliefs and practices. There is also a significant effect of the school context on the development of the latter.

Il contributo verte su un’indagine osservativo-descrittiva su tre istituti omnicomprensivi della Regione Lombardia avente per oggetto: il contesto in cui gli insegnanti hanno operato durante il Covid- 19, le loro convinzioni e dichiarazioni di prassi sulla valutazione formativa, l’apprendimento e il coinvolgimento degli studenti durante l’ERT, i legami tra quelle e il contesto. L’indagine suggerisce che gli insegnanti sono convinti che la valutazione formativa possa sostenere l’apprendimento e l’impegno degli studenti in un contesto considerato emergenziale. Dai dati raccolti emerge una correlazione positiva tra convinzioni e pratiche e un effetto significativo del contesto scolastico sulla costruzione di queste ultime.

(2024). Valutazione formativa nell’Emergency Remote Teaching. Studio di convinzioni e prassi dei docenti . Retrieved from https://hdl.handle.net/10446/272970

Valutazione formativa nell’Emergency Remote Teaching. Studio di convinzioni e prassi dei docenti

Giganti, Marco
2024-01-01

Abstract

The focus of the paper is an observational-descriptive study of three omnicomprehensive schools in the Lombardy Region. It examines: the context in which teachers worked during the COVID-19 pandemic, their beliefs and practices regarding formative assessment, student learning and engagement during ERT, and the links between these and the context. The study suggests that there is a belief among teachers that formative assessment can support student learning and engagement in what is perceived to be an emergency context. The data collected indicate a positive correlation between beliefs and practices. There is also a significant effect of the school context on the development of the latter.
2024
Giganti, Marco
File allegato/i alla scheda:
File Dimensione del file Formato  
sird-atti-milano_2023 GIGANTI.pdf

Solo gestori di archivio

Versione: publisher's version - versione editoriale
Licenza: Licenza default Aisberg
Dimensione del file 534.43 kB
Formato Adobe PDF
534.43 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Aisberg ©2008 Servizi bibliotecari, Università degli studi di Bergamo | Terms of use/Condizioni di utilizzo

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10446/272970
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact